Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego oraz informacja o pracy przedszkola w roku szkolnym 2018/2019
I. Informacja o pracy przedszkola w roku szkolnym 2018/2019
1. Liczba dzieci: ………………
2. Liczba oddziałów: ………………
3. Liczebność oddziałów: ………………
4. Liczba nauczycieli: ………………
• etaty: ……………………
• stopień awansu zawodowego:
o stażystów: ………………….
o kontraktowych: ……………..
o mianowanych: ………………
o dyplomowanych: ……………
Praca rady pedagogicznej
Lp. Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały
1.
2.
3.
4.
5.
Współpraca z rodzicami
Lp. Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw rodziców Powody niezrealizowania inicjatyw rodziców
1.
2.
3.
4.
5.
Imprezy i uroczystości
Lp. Data Temat Uwagi o realizacji
1.
2.
3.
4.
5.
Udział dzieci w konkursach
Lp. Data Nazwa konkursu Osiągnięcia dzieci Uwagi o realizacji
1.
2.
3.
4.
5.
II. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2018/2019
Sprawozdanie powstało na podstawie:
• wyników i wniosków z przeprowadzonych ewaluacji wewnętrznych,
• analizy efektów wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
• obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęć wychowawczo-dydaktycznych i innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej przedszkola,
• oceny terminowej i rytmicznej realizacji podstawy programowej,
• diagnozy bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i podczas spacerów, wycieczek i wyjść poza teren przedszkola,
• kontroli prowadzenia dokumentacji pedagogicznej,
• monitoringu frekwencji dzieci,
• współpracy z rodzicami.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Prowadzono stały monitoring realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Lp. Obszar podstawy programowej Data realizacji Data sprawdzenia Sposób sprawdzenia Realizacja celów wynikających z podstawy programowej Przyczyny niezrealizowania
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
Lp. Zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej Data monitoringu Realizacja Przyczyny niezrealizowania
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
III. Ewaluacja, kontrola i wspomaganie
Ewaluację przeprowadziły zespoły ds.:
• ewaluacji skuteczności współpracy przedszkola z rodzicami:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• ewaluacji realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i rozwoju dzieci:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• respektowania w przedszkolu norm społecznych w składzie:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Powołane zespoły przygotowały szczegółowe kryteria, a następnie określiły metody badawcze. Po przeprowadzonych badaniach opracowano szczegółowe raporty wskazujące mocne i słabe strony pracy przedszkola i propozycje wniosków. W ramach ewaluacji wewnętrznej przeprowadzono ewaluację następujących wymagań:
1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
2. Wykorzystywanie zasobów przedszkola oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
3. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji.
1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Wnioski:
1. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane.
3. Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej.
4. Nauczyciele sporadycznie pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych.
5. Nauczyciele sporadycznie pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
Rekomendacje:
• należy monitorować i doskonalić wspomaganie rozwoju dzieci,
• nauczyciele powinni systematycznie współpracować w planowaniu procesów edukacyjnych,
• nauczyciele powinni częściej pomagać sobie nawzajem i wspólnie rozwiązywać problemy.
2. Wykorzystywanie zasobów przedszkola oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
Wnioski:
1. Działania na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym podejmowane były w ramach realizacji podstawy programowej oraz poprzez udział w konkursach.
2. Nauczyciele podejmują różnorodne działania mające na celu wykorzystanie zasobów przedszkola i środowiska lokalnego.
3. W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym organizowane są wycieczki, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, zaproszonych gości, spotkania z interesującymi ludźmi na terenie placówki i poza nią.
4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności zajęć, zapoznania wychowanków z miejscami użyteczności publicznej.
Rekomendacje:
• należy zwiększyć zaangażowanie rodziców w działania na rzecz przedszkola i środowiska lokalnego,
• należy zaprojektować i zrealizować autorskie programy dydaktyczno-wychowawcze w celu efektywniejszego nauczania, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci,
• przedszkole powinno w większym stopniu uwzględniać potrzeby i możliwości środowiska lokalnego.
3. Realizacja podstawy programowej w zakresie celów ogólnych, umiejętności i wiedzy przedmiotowej, zalecanych warunków i sposobów realizacji.
Wnioski:
1. Nauczyciele odnoszą się w codziennej pracy z uczniami do elementów podstawy programowej.
2. Monitorowanie realizacji podstawy przeprowadza się w perspektywie każdego dziecka.
3. Tylko niektórzy nauczyciele współpracują w procesie realizacji podstawy programowej.
4. Nie wszyscy nauczyciele znają podstawę programową następnych etapów kształcenia.
Rekomendacje:
• wszyscy nauczyciele powinni znać podstawę programową następnego etapu kształcenia,
• wszyscy nauczyciele powinni z sobą współpracować w procesie realizacji podstawy programowej.
Kontrola
W roku szkolnym 2018/2019 w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora przeprowadzono następujące kontrole:
Prowadzenie obowiązującej dokumentacji – kontrola dokumentacji nauczyciela:
• dziennik zajęć,
• prowadzenie obserwacji pedagogicznej,
• plany pracy,
• inne dokumenty pod względem ich zgodności z przepisami prawa i podstawą programową wychowania przedszkolnego, poprawności prowadzenia, precyzyjności i prawidłowości zapisów, rzetelności wpisywanych informacji, poprawności wnoszonych poprawek oraz terminowości ich prowadzenia.
Wnioski z kontroli:
1. Kontrole dzienników zajęć edukacyjnych wykazują pojedyncze uchybienia dotyczące terminowości i kompletności zapisów.
2. Z analizy zapisów w dziennikach zajęć wynika, że proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym nie zawsze były przestrzegane.
3. Zauważono brak wpisów do dziennika różnego rodzaju przedstawień teatralnych, koncertów.
Rekomendacje:
1. Systematycznie dokonywać wpisów do dziennika koncertów, przedstawień itp.
2. Sprostowania błędu dokonywać przez skreślenie nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. Podpis potwierdzający sprostowanie należy umieścić bezpośrednio przy dokonanym sprostowaniu.
Obserwacje zajęć
W roku szkolnym 2018/2019 dyrektor przedszkola przeprowadził w wybranych grupach i u wybranych nauczycieli obserwację zajęć. Celem prowadzonych obserwacji było przede wszystkim sprawdzenie:
• systematyczności obserwacji pedagogicznych prowadzonych przez nauczycieli,
• dostosowania organizacji nauczania do potrzeb dzieci,
• przestrzegania praw dziecka,
• bezpieczeństwa podczas zajęć, zabaw i wyjść.
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji stwierdzono, że:
• nauczyciele systematycznie prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozę pedagogiczna dla dzieci pięcio–sześcioletnich i dla dzieci wymagających pomocy opracowują indywidualne programy wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,
• dostosowują treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci,
• w przedszkolu przestrzegane są prawa dziecka i upowszechniana jest o nich wiedza,
• nauczyciele dbają o bezpieczeństwo w czasie zajęć, zabaw, wyjść i wyjazdów z dziećmi.
Wspomaganie
Na terenie przedszkola zostało przeprowadzonych ……………… szkoleń rady pedagogicznej, a poza przedszkolem ……………… nauczycieli wzięło udział w szkoleniach i warsztatach. W przedszkolu funkcjonowały także zespoły samokształceniowe.
Ponadto:
• ……………… nauczycieli podwyższało własne kwalifikacje na studiach podyplomowych,
• ……………… nauczycieli uczestniczyło w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, w zależności od potrzeb przedszkola i potrzeb własnych,
• ……………… nauczycieli uczestniczyło w spotkaniach i lekcjach otwartych prowadzonych przez metodyków,
• dyrektor omawiał indywidualnie z nauczycielami sprawy związane z awansem zawodowym i opracowaniem planów rozwoju zawodowego.
Szkolenia rady pedagogicznej dotyczyły:
• pracy zespołowej nauczycieli,
• budowy własnego programu nauczania,
• pracy z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
• bezpieczeństwa w przedszkolu,
• wykorzystania elementów oceniania kształtującego do współpracy z rodzicami.
Wnioski:
1. W przedszkolu jest grupa kilku nauczycieli systematycznie doskonalących się.
2. Niektórzy nauczyciele nie podjęli żadnej zewnętrznej formy doskonalenia zawodowego oprócz szkoleniowych rad pedagogicznych.
3. Występuje brak spójności pomiędzy deklarowanymi przez nauczycieli formami doskonalenia zawodowego a ich realizacją.
4. Wielu nauczycieli nie wdraża zdobytych podczas szkoleń umiejętności i wiadomości.
IV. Diagnoza i ocena osiągnięcia przez dzieci gotowości do podjęcia nauki szkolnej
Spośród badanych dzieci większość osiągnęła wysoki poziom gotowości szkolnej. Niektóre dzieci osiągnęły wynik przeciętny, dzieci te można uznać za gotowe do podjęcia obowiązków szkolnych. W roku szkolnym 2019/2020 należy zastosować działania wspierające dla rodziców w celu wcześniejszego wyrównania deficytów rozwojowych poszczególnych dzieci.
……………………………… …………………………………….…………
(miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)