Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 19 MAJA 2017

 

Program profilaktyczno-wychowawczy przedszkola – zasady tworzenia

 

Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 

Instytucja przedszkola pełni szereg funkcji. Jest powołana nie tylko do opieki nad dzieckiem, ale w równej mierze do kształcenia go i wychowywania. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu realizowana jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.

 

Zgodnie z zapisami Ustawy Prawo oświatowe (art. 13 ust. 1) przedszkola publiczne, przedszkola niepubliczne oraz inne placówki przedszkolne realizują programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową (w przeciwieństwie do szkół, które zobowiązano do realizacji programów wychowawczo-profilaktycznych).

 

Zapisy zawarte w treściach podstawy programowej wychowania przedszkolnego, sformułowane w Rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej:

 

  • określają proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym,
  • wskazują cele wychowania przedszkolnego,
  • wskazują zadania profilaktyczno-wychowawcze, jakie powinno realizować przedszkole.

 

Treści cytowanego Rozporządzenia dotyczą również spodziewanych efektów wychowania przedszkolnego, wyrażonych w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie edukacji przedszkolnej.

 

Konstrukcja programu

 

Proces wychowania przedszkolnego jest skuteczny wówczas, gdy wszystkie podejmowane działania na rzecz wspierania rozwoju dziecka są spójne. Dlatego każde przedszkole powinno opracować własny i niepowtarzalny program wychowania przedszkolnego, wynikający z potrzeb rozwojowych dzieci, z diagnozy istniejących problemów wychowawczych, a także ze znajomości środowiska i oczekiwań rodziców.

 

Konstrukcja programu powinna opierać się na:

 

  • zapisach podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • aktualnych przepisach prawa (z uwzględnieniem regulacji i wskazań zawartych m.in. w: Konstytucji RP, Konwencji o prawach dziecka, Ustawie Prawo oświatowe oraz w stosownych rozporządzeniach MEN-u).

 

Planując działania wychowawcze przedszkola, należy odwołać się do definicji wychowania zawartej w Ustawie Prawo oświatowe