Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 4 WRZEŚNIA 2024

Statut szkoły to najważniejszy dokument zawierający wszystkie zasady jej funkcjonowania. Musi on być zgodny zarówno z prawem oświatowym, jak i innymi przepisami dotyczącymi pracy szkół. O aktualność zapisów statutu należy zadbać zwłaszcza na początku września, kiedy w życie wchodzą nowe lub zmienione przepisy prawa.

Dlaczego należy aktualizować statuty szkolne?

Ponieważ szkolny statut jest obszernym dokumentem, który reguluje praktycznie każdą sferę działalności szkoły, dbanie o poprawność jego zapisów nie jest łatwe, szczególnie że prawo oświatowe ulega ciągłym zmianom. Istnieje wiele powodów wprowadzania zmian w statutach. Najważniejsze z nich to:

  • zmiany w przepisach prawa (nie tylko oświatowego),
  • zalecenia organów dokonujących kontroli, np. z powodu błędów w zapisach statutowych, ich niekompletności lub nieaktualności,
  • zmiana zasad organizacji szkoły, np. wprowadzenie nowych stanowisk, nowych zawodów w szkolnictwie branżowym, otwarcie klas integracyjnych lub o określonych profilach (np. sportowych, językowych),
  • inne potrzeby, np. zmiana nazwy lub adresu szkoły, nadanie jej imienia, połączenie szkół w zespół.

Procedura wprowadzania zmian w statucie

Zgodnie z art. 72 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe rada pedagogiczna jest organem wewnętrznym szkoły, który przygotowuje projekt statutu albo projekt jego zmian, a następnie przedstawia go do uchwalenia radzie szkoły. W sytuacji, gdy rada szkoły nie została powołana, jej zadania wykonuje rada pedagogiczna. Wobec tego procedura wprowadzania zmian do statutu szkoły wygląda następująco:

  1. W szkołach, w których rada szkoły została powołana:
  • Krok 1. Przygotowanie projektu statutu przez radę pedagogiczną. W praktyce projekt przygotowuje grupa osób, która przedstawia go pozostałym członkom rady pedagogicznej podejmującej odpowiednią uchwałę.
  • Krok 2. Przedstawienie projektu przyjętego przez radę pedagogiczną radzie szkoły.
  • Krok 3. Uchwalenie statutu lub jego nowelizacji przez radę szkoły.
  1. W szkołach, w których rada szkoły nie została powołana:
  • Krok 1. Przygotowanie projektu statutu przez radę pedagogiczną. W praktyce projekt statutu przygotowuje grupa nauczycieli, szczególnie jeśli szkoła jest duża.
  • Krok 2. Przedstawienie projektu statutu radzie pedagogicznej. W praktyce, jeśli zmian jest mało, można dokonać tego na zebraniu rady pedagogicznej. Przy większej liczbie proponowanych zmian lepiej przedłożyć propozycję projektu do wglądu, aby nauczyciele mieli czas na spokojne zapoznanie się z nim. Następnie na zebraniu można przeprowadzić samo głosowanie i podjąć uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w statucie.
  • Krok 3. Uchwalenie statutu (nowelizacji) przez radę pedagogiczną w formie uchwały.

Zasady tworzenia wewnątrzszkolnych aktów prawnych

Żaden zapis prawa oświatowego nie precyzuje zasad tworzenia wewnątrzszkolnych aktów prawnych. Wiedzy w tym zakresie należy szukać w Rozporządzeniu w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, które zawiera szczegółowe wytyczne tworzenia i nowelizacji aktów prawa powszechnie obowiązującego, takich jak ustawy i rozporządzenia.

Częstym problemem szkół jest konieczność zdecydowania, czy do statutu należy wprowadzać kolejne zmiany, czy może należy już podjąć decyzję o uchwaleniu nowego statutu. Decyzję tę zawsze podejmuje dyrektor.