Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 12 MAJA 2017

 

Cele i zadania przedszkola według nowej podstawy programowej

 

Opracowała: Małgorzata Swędrowska, trener, nauczyciel, moderator, szkoli nauczycieli i studentów UAM, od 9 lat upowszechnia literaturę dziecięcą na warsztatach literackich w szkołach i przedszkolach, twórca koncepcji „czytania wrażeniowego”

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest aktem prawnym. Treści w niej zawarte mogą być poszerzane, nie wolno ich jednak zawężać. W związku z reformą edukacji wprowadzane są nowe zasady i regulacje. Dotyczą one także przedszkoli.

 

Od 1 września 2017 r. cele i zadania przedszkola będzie wyznaczać Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Nowa podstawa programowa obowiązywać będzie zarówno w przedszkolach, jak i w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

 

Pedagogiczny wymiar nowej podstawy

 

W wymiarze pedagogicznym dokument został przygotowany w oparciu o założenia reformy edukacji z 1999 r., zapisy dotyczące efektów kształcenia wprowadzone w 2009 r. oraz o nową koncepcję całościowego kształcenia opracowaną przez prof. Ryszarda Więckowskiego. Według autorów nowej podstawy programowej – Doroty Dziamskiej, Małgorzaty Małyski, Małgorzaty Wróblewskiej i Janusza Woźniaka – prof. Więckowski stworzył jedyną istniejącą w Polsce zwartą i opartą na paradygmatach koncepcję kształcenia zintegrowanego.

 

Integracja rozumiana jest w niej szeroko:

 

  • w aspekcie czynnościowym – jako własna aktywność dzieci w procesie edukacyjnym,
  • w aspekcie psychicznym – jako oddziaływanie na wszystkie sfery osobowości dziecka,
  • w aspekcie metodycznym – jako wykorzystywanie przez nauczyciela różnych strategii i metod uczenia się,
  • w aspekcie treściowym – jako wielokierunkowa aktywność, dzięki której dziecko zyskuje wiedzę o charakterze zintegrowanym.

 

Zgodnie z ideą prof. Więckowskiego edukacja ma być nastawiona na rozwój dziecka, a nie na rozwój przystosowany do edukacji.

 

Założenia filozoficzne

 

Założenia filozoficzne nowej podstawy koncentrują się wokół fundamentalnych pytań: „Kim jest człowiek?”, „Kim jest dziecko?”.

 

Autorzy dokumentu powołują się na definicję prof. Krzysztofa Leśniewskiego z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w myśl której: „Człowiek to byt relacyjny, wolny i rozumny. Każda osoba ludzka obdarzona jest niezbywalną godnością, gdyż jest kimś wyjątkowym i niepowtarzalnym. Odkrywa swą wartość w byciu z innymi ludźmi, współtworząc wspólnoty i społeczności. Będąc istotą twórczą, człowiek posiada duchowe pragnienie dążenia do dobra, prawdy i piękna, by w ten sposób rozwijać swą potencjalność i stawać się coraz lepszym. Wiara, nadzieja i miłość stanowią podstawę sensu i celu ludzkiego życia, niezależnie od tego, czy mają one zakorzenienie w wyznawanej religii”.

 

Człowiek ujmowany jest więc integralnie, jako istota poszukująca prawdy o sobie i świecie, zorientowana na odkrywanie i realizację uniwersalnych wartości (godność, szacunek, prawda, piękno, dobro), rozwijająca się we wspólnocie: rodzinnej, rówieśniczej, narodowej.