OPUBLIKOWANO: 30 KWIETNIA 2017
Realizacja funkcji wychowawczej systemu oświaty w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U z 2017 r. poz. 356).
Polski system oświaty to struktura organizacyjna, która poprzez kształcenie, wychowanie i opiekę zapewnia realizację prawa do nauki. Od 1 września 2017 r. dotychczasowy system szkolny ulegnie zmianie. Obejmować będzie publiczne i niepubliczne przedszkola, ośmioletnie szkoły podstawowe, czteroletnie liceum, pięcioletnie technikum, branżową szkołę I i II stopnia oraz trzyletnią szkołę przysposabiającą do pracy. Organizację i działalność zmienianego systemu oświaty określa zestaw aktów prawnych: Ustawa Prawo oświatowe i Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe. Do nowej Ustawy Prawo oświatowe przeniesiono część dotychczasowych przepisów zawartych w Ustawie o systemie oświaty oraz umieszczono w niej zmienione treści niektórych rozporządzeń np. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. nr 61 poz. 624 ze zm.). Dotychczas obowiązująca Ustawa o systemie oświaty w ogromnej części zostanie uchylona, lecz nadal obowiązywać będą zawarte w niej przepisy o zasadach i warunkach oceniania i przeprowadzania egzaminów oraz przepisy o finansowaniu szkół.
Ustawa Prawo oświatowe wprowadza szereg zmian w organizacji systemu szkolnego, lecz nie tylko – w znacznym stopniu wzmacnia wychowawczą rolę szkoły, a więc i przedszkola. Wychowanie młodego pokolenia to wieloletni proces, który ściśle związany jest z każdym momentem życia człowieka, od urodzenia aż do dorosłości. W procesie wychowania ogromne znaczenie ma otoczenie, gdzie odbywa się ten proces, oraz środowisko, w którym wychowanie ma miejsce, a więc dom, przedszkole i rówieśnicy, dlatego wychowawcza rola przedszkola i szkoły stanowi jeden z ważniejszych elementów polityki edukacyjnej państwa. Według definicji zawartej w Ustawie Prawo oświatowe (art. 1 pkt 3) wychowanie to „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży”. Wspieranie dziecka w rozwoju oznacza kształtowanie takich kompetencji, które są niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie. Działania wychowawcze realizowane w przedszkolu i szkole, skierowane do dzieci, kształtować mają pokolenie młodych ludzi, których cechuje pozytywna komunikacja, akceptowane społecznie zachowania i postawy prospołeczne. Zaproponowane w Ustawie Prawo oświatowe


