OPUBLIKOWANO: 30 KWIETNIA 2017
Współpraca przedszkola z policją
Aby placówka oświatowa mogła prawidłowo funkcjonować, konieczne jest zapewnienie w niej bezpieczeństwa. Stanowi ono podstawę zarówno dla prawidłowego rozwoju dzieci, jak i efektywnego funkcjonowania pracowników. Jednym ze sprzymierzeńców przedszkola w realizacji tego nadrzędnego celu jest policja. Jej współpracę z placówką oświatową przewiduje prawo oświatowe, które zarówno uwzględnia udział organów ścigania w działaniach wychowawczych przedszkola, jak i podejmowanych przez jej przedstawicieli działaniach interwencjach.
Współpraca na co dzień
Główną osobą, która na co dzień współpracuje z policją w przedszkolu, jest dyrektor. Do jego zadań należy zarówno wspólne rozpoznawanie potrzeb placówki w ramach tej współpracy, jak i kierowanie poszczególnymi sprawami z udziałem funkcjonariuszy. O każdym wejściu przedstawicieli policji na teren przedszkola powinien być powiadomiony jego dyrektor, który bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich członków społeczności. Przed udzieleniem jakichkolwiek informacji czy też zgody na podjęcie zaplanowanych przez organy ścigania zadań, zwłaszcza jeżeli jest to wcześniej nieznany policjant, dyrektor powinien go wylegitymować na podstawie dokumentów służbowych.
Prawo oświatowe
Choć zgodnie z nową Ustawą Prawo oświatowe przedszkole nie musi mieć programu profilaktyki, to jednak jego przedstawiciele muszą przewidywać konieczność współpracy z organami ścigania. Podejmowane działania muszą mieć zarówno charakter wychowawczy, jak i interwencyjne. Zwłaszcza te drugie, aby były bezpieczne, wymagają stworzenia procedur opartych o Ustawę o postępowaniu w sprawach nieletnich, Kodeks postępowania cywilnego i Kodeks postępowania karnego. Przy ich tworzeniu należy bezwzględnie pamiętać również o uprawnieniach, jakie przyznaje Karta nauczyciela pracownikom oświaty, którzy podczas wykonywania swoich obowiązków służbowych mają takie same uprawnienia jak funkcjonariusze publiczni.
Nawiązanie relacji
Podstawową jednostką policji, która zajmuje się dziećmi w wieku przedszkolnym, jest wydział do spraw nieletnich i patologii, który funkcjonuje przy każdej komendzie policji. Do funkcjonariuszy w niej zatrudnionych należą zadania, w zakres których wchodzi zapobieganie demoralizacji i przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej, która może zagrażać bezpieczeństwu dzieci. Są oni odpowiedzialni m.in. za:
- inicjowanie, prowadzenie i koordynowanie działań profilaktycznych na rzecz dzieci; ich celem jest przeciwdziałanie zjawiskom związanym z łamaniem prawa i wchodzenia w zachowania uznawane za patologię społeczną,
- prowadzenie działalności edukacyjnej w formie spotkań i szkoleń, przewidzianych dla dzieci i kadry pedagogicznej, placówek o charakterze edukacyjnym i wychowawczym,
- współdziałanie z instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz fundacjami i stowarzyszeniami, których statutowe zadania związanie są z problematyką wychowania dzieci i troską o ich bezpieczeństwo; celem współpracy jest identyfikowanie zagrożeń oraz wspólne wypracowywanie form i metod pracy, które pozwalają na przeciwdziałanie im,
- prowadzenie postępowań opiekuńczych, które zapobiegają demoralizacji dzieci,
- inicjowanie, monitorowanie i koordynowanie działań rozpoznawczych, realizowanych przez policjantów pozostałych komórek komendy w celu rozpoznawania osób małoletnich, które są zagrożone demoralizacją,
- zbieranie informacji o przejawach i przyczynach demoralizacji osób małoletnich oraz kierowanie stosownych wniosków do sądu rodzinnego i nieletnich,
- analiza i ocena stanu zagrożenia demoralizacją małoletnich oraz na jej podstawie wypracowywanie kierunków działań zapobiegających zjawiskom patologii,
- realizowanie orzeczeń i poleceń sądu rodzinnego i nieletnich w zakresie udzielania asysty kuratorom sądowym podczas prowadzenia przez nich czynności służbowych,
- współdziałanie z pogotowiem opiekuńczym właściwym dla danego terytorium działania.
Procedury