Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 30 KWIETNIA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017

 

Organizacja przedszkoli publicznych według nowych przepisów

 

Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).

 

Nowe Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

 

Jednym z ważniejszych aktów wykonawczych do Ustawy Prawo oświatowe jest Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

 

Nowe Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 111 Ustawy Prawo oświatowe, który faktycznie zaczęło obowiązywać 1 września 2017 r. Formalnie Rozporządzenie mogło wejść w życie również dopiero z tym dniem. Nie oznacza to jednak, że nie znajdzie ono zastosowania jeszcze w roku szkolnym 2016/2017.

 

Resort edukacji posłużył się bowiem specyficznym rozwiązaniem przejściowym (art. 307 Ustawy Przepisy wprowadzające Ustawę Prawo oświatowe), pozwalającym na podejmowanie czynności organizacyjnych na rok szkolny 2017/2018 już na podstawie nowych przepisów, w tym także na podstawie nowego Rozporządzenia. Dotyczy to zwłaszcza przepisów odnoszących się do procedury sporządzania arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2017/2018.

 

Nowa Ustawa Prawo oświatowe na nieco innych zasadach określa kwestie związane z treścią ramowych statutów przedszkoli i szczegółową organizacją ich pracy. Dotychczas obowiązujące Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół  łączyło oba elementy, określając w Załączniku nr 1 nie tylko treść ramowego statutu publicznego przedszkola, ale również wskazując istotne zasady organizowania pracy publicznego przedszkola. W nowym stanie prawnym te obszary zostają rozdzielone. Przepis określający treści, jakie powinien zawierać statut przedszkola, zamieszczono bezpośrednio w Ustawie Prawo oświatowe (art. 102), natomiast kwestie organizacyjne przeniesiono do aktu wykonawczego wydanego na podstawie wspomnianego już art. 111 Ustawy Prawo oświatowe.

 

Nazwa publicznego przedszkola

 

Nowe Rozporządzenie, podobnie jak dotychczasowe, zawiera regulacje odnoszące się do elementów tworzących nazwę przedszkola, a także do sposobu stosowania nazwy szkoły i przedszkola. Zgodnie z jego § 1 nazwa publicznego przedszkola powinna zawierać:

 

  • określenie „Przedszkole”,
  • ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola wyrażony cyfrą arabską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedno przedszkole,
  • imię przedszkola, jeżeli takie imię nadano,
  • nazwę miejscowości, w której ma siedzibę przedszkole.

 

W nazwie przedszkola musi się znaleźć informacja o jego profilu (tzn. określenia: „Specjalne”, „Integracyjne”, „z Oddziałami Specjalnymi”, „z Oddziałami Integracyjnymi”). Ponadto nazwa przedszkola specjalnego i przedszkola ogólnodostępnego z oddziałami specjalnymi może zawierać określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci.

 

Nazwa przedszkola może zawierać również określenie języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, jeżeli w przedszkolu realizuje się któryś z niżej wymienionych wariantów zajęć:

 

  • zajęcia edukacyjne w języku mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym,
  • zajęcia edukacyjne w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym,
  • zajęcia w języku mniejszości narodowej, języku mniejszości etnicznej lub języku regionalnym w formie odrębnych zajęć.