OPUBLIKOWANO: 30 KWIETNIA 2017
Organizacja wczesnego wspomagania w przedszkolu po reformie systemu oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).
Wśród licznych zmian wprowadzanych w związku z wdrażaną obecnie reformą systemu oświaty przewiduje się także nowe regulacje w zakresie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci – w tym także w przedszkolach. Publikujemy najważniejsze informacje na ten temat.
Aktualny stan prawny dotyczący organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
Zgodnie z obecnym stanem prawnym (art. 71b ust. 2a Ustawy o systemie oświaty) w przedszkolach, a także w innych formach wychowania przedszkolnego mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. Szczegółowe zasady organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określa wydane na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 1 uso. Rozporządzenie w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Natomiast opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych (art. 71b ust. 3 uso.). Opinie te do niedawna (do końca stycznia 2017 r.) mogły być również wydawane przez zespoły opiniujące działające w niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (art. 71b ust. 3a uso.).
Przyszły stan prawny dotyczący organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
Z dniem 1 września 2017 r. przepis art. 71b uso. zostanie uchylony, zacznie natomiast obowiązywać art. 127 Ustawy Prawo oświatowe, regulujący podstawowe zasady nie tylko kształcenia specjalnego, ale również organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W art. 127 ust. 5 Ustawy Prawo oświatowe wskazano w sposób wyczerpujący te rodzaje jednostek oświaty, w których będą mogły być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nowa Ustawa wymienia publiczne i niepubliczne:
- przedszkola,
- szkoły podstawowe, w tym specjalne,
- inne formy wychowania przedszkolnego,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
- specjalne ośrodki wychowawcze,
- ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,


