OPUBLIKOWANO: 11 LUTEGO 2018
Obowiązki dyrektora w związku z prowadzeniem fanpage’a przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1219 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1907 ze zm.),
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 880 ze zm.),
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.),
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 682),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 108 ze zm.).
Przedszkole powinno wyróżniać się na tle konkurencji m.in. najlepszą opieką nad dziećmi, zróżnicowaną ofertą programową czy zdrowymi, zbilansowanymi posiłkami. Bardzo ważne jest także, by zdobyć zaufanie i popularność wśród rodziców i ich dzieci, a do tego wiele przedszkoli stosuje różne narzędzia marketingowe, które nie są ukierunkowane na sprzedaż (jak w przypadku przedsiębiorstw z innych branż), a właśnie na zdobywanie społecznego zaufania i budowanie wizerunku profesjonalnej i przyjaznej placówki edukacyjnej. Jednym z coraz częściej wykorzystywanych rozwiązań marketingowych są strony internetowe zawierające główne informacje o placówce lub stanowiące prężnie działającą reklamę. Bardzo często jednak przedszkola korzystają z łatwo dostępnych, tanich i nowoczesnych narzędzi jak media społecznościowe (z ang. social media), a wśród nich najpopularniejszych – serwisów społecznościowych. W prowadzeniu komunikacji z rodzicami i ich dziećmi szczególnie sprawdza się serwis Facebook.
Fanpage i Facebook przedszkola
Strona fanowska przedszkola (z ang. fanpage) w serwisie Facebook to nie tylko łatwość prowadzenia dialogu z rodzicami dzieci, wymiany opinii i sugestii, ale także możliwość śledzenia życia przedszkola i przedszkolaków (zakładki i aplikacje z informacjami dotyczącymi planu, menu, zajęć edukacyjnych i rozrywkowych, informacji wychowawczych przydatnych dla rodziców dzieci itp.), a także publikacja zdjęć i filmów z ważnych dla dziecka i jego rodziców chwil w społeczności przedszkolnej. Publikując jednak te wszystkie treści na Facebooku, należy uważać, by swoim działaniem nie naruszyć prywatności, danych osobowych, dóbr osobistych innych osób ani praw autorskich, stąd wszystkie działania ze strony przedszkola powinny być wykonywane w granicach prawa.
Przedszkole jako placówka oświatowa ma prawo korzystać z usług powszechnie dostępnych, w tym także coraz popularniejszych usług świadczonych drogą elektroniczną, które według polskiego prawa regulują przepisy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Świadczenie usługi drogą elektroniczną to wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość) poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu Ustawy Prawo telekomunikacyjne


