OPUBLIKOWANO: 7 KWIETNIA 2017
Jak zbudować dobry zespół?
Część I. Od grupy do efektywnego zespołu
Budowanie skutecznego zespołu należy zacząć od rozpoznania, czy dyrektor kieruje pracownikami, którzy są zespołem czy nadal grupą. Jakie są poszczególne etapy rozwoju zespołu? Jaka jest rola dyrektora w poszczególnych etapach?
Współczesny menedżer to człowiek o wielu umiejętnościach. Jest nie tylko dobrym organizatorem, realizatorem, mentorem czy coachem, ale potrafi przede wszystkim zarządzać zespołem, który osiąga wytyczone cele. Budowanie zespołu nie jest zadaniem łatwym, wymaga wiedzy, wytrwałości i zaangażowania, jednak zdecydowanie się opłaca, ponieważ przekłada się na sprawne działanie placówki.
Niniejszy cykl artykułów wskaże najistotniejsze kwestie, których nie sposób pominąć podczas budowania skutecznego zespołu pracowników. Zaczniemy od określenia faz jego rozwoju i omówimy role menedżera na poszczególnych etapach. Następne zagadnienia będą dotyczyć: efektywnej komunikacji, zasad współpracy i rozwiązywania konfliktów.
Diagnoza pracowników
Zanim przejdziemy do scharakteryzowania poszczególnych etapów rozwoju zespołu, należy rozpoznać, czy pracownicy, którymi kierujemy, są zespołem czy nadal grupą. Interesujące nas informacje pozyskamy na podstawie np. własnych obserwacji i rozmów, a okazji ku temu jest wiele. Każdego dnia widzimy przecież swoich pracowników wykonujących codzienne obowiązki. Dużo wiedzy dostarczają nam też zebrania i spotkania okolicznościowe. Warto zainwestować w integrację, ułatwiającą wzajemne poznanie i przyspieszającą rozwój zespołu.
Szukając odpowiedzi pytanie, czy pracownicy są zespołem czy grupą, należy zwrócić szczególną uwagę, na ile pracownicy utożsamiają się z celami firmy i jak z sobą pracują podczas ich realizacji. Które cele są dla nich ważniejsze – indywidualne czy zespołowe? Jak postrzegani są przez innych i jak wyglądają ich wzajemne relacje?


