OPUBLIKOWANO: 7 KWIETNIA 2017
Przepisy przejściowe dotyczące orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072).
Reforma systemu oświaty powoduje dużą niepewność w stosunku do aktualnie podejmowanych w szkołach i placówkach oświaty czynności. Czy w związku z wejściem 1 września 2017 r. nowej Ustawy Prawo oświatowe czynności te pozostaną w mocy? Czy może staną się one nieważne i konieczne będzie ich powtórzenie na podstawie nowych przepisów? Problem ten dotyczy również orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanych przez poradnie psychologiczno pedagogiczne.
Aktualny i przyszły stan prawny
Zgodnie z obecnie obowiązującym art. 71b ust. 3 Ustawy o systemie oświaty opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
Natomiast tryb wydawania ww. orzeczeń został określony w wydanym na podstawie art. 71b ust. 6 uso. Rozporządzeniu MEN


