Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 31 MARCA 2017

 

Zmiany w nadzorze pedagogicznym po wejściu w życie Ustawy Prawo oświatowePrzepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).

 

Ustawa o systemie oświaty, regulująca funkcjonowanie m.in. przedszkoli, po 26 latach doczekała się radykalnej nowelizacji, która zmierza do zastąpienia dotychczasowej ustawy przez trzy nowe. Ustawa Prawo oświatowe jest pierwszym krokiem porządkującym system prawny regulujący polską oświatę. Zgodnie z planami Ministerstwa Edukacji Narodowej przygotowane zostaną jeszcze dwie odrębne ustawy dotyczące finansowania oświaty i sposobu oceniania osiągnięć uczniów, w tym systemu ich egzaminowania. Ostatecznie te trzy akty prawne zastąpią Ustawę o systemie oświaty, która nadal funkcjonuje w okrojonej formie.

 

Najważniejszą zmianą w stosunku do obowiązującego stanu prawnego są zawarte w nowej ustawie rozwiązania dotyczące nowego ustroju szkolnego i związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. W niewielkim stopniu Ustawa Prawo oświatowe modyfikuje nadzór pedagogiczny, w tym sprawowany nad przedszkolami, natomiast w dużym zakresie powtarza zapisy znane z Ustawy o systemie oświaty. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że nowe rozwiązania tworzą warunki do zmian w sposobie sprawowania nadzoru pedagogicznego i wzmocnienia jego funkcji wspomagającej. Od kilku lat dyrektorzy przedszkoli zgłaszali postulat wzmocnienia roli wspomagającej kuratorium, realizowanej przez wizytatorów, którzy specjalizują się w problematyce przedszkolnej i są dla dyrektorów autorytetami i kompetentnymi doradcami. Ustawa Prawo oświatowe nie rozstrzyga powyższych problemów, tworzy natomiast ramy do określenia, w rozporządzeniach wykonawczych, na nowo sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego.

 

Organizacja nadzoru pedagogicznego uregulowana została w Ustawie Prawo oświatowe m.in. w art. 51–56. Artykuł 55 ust. 1 precyzuje, że nadzór pedagogiczny polega na:

 

  1. obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,