Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Przedszkolak na łonie natury

 

Opracowała: Ewelina Śliwa, nauczyciel wychowania przedszkolnego

 

Współczesny świat cechuje nieustanny brak czasu, pośpiech, wszechobecne nowoczesne technologie czy wreszcie ogromna liczba bodźców docierających do nas z różnych stron. To wszystko sprawia, że nasz kontakt z przyrodą jest bardzo ograniczony. Szczególnie dotyka to dzieci, które zdecydowanie za mało czasu przebywają na łonie natury. Uczęszczanie na różne zajęcia dodatkowe po przedszkolu czy szkole, brak czasu ze strony rodziców, troska o bezpieczeństwo powoduje, że dzieci nie mają zbyt wielu okazji do spędzania czasu na dworze na swobodnej zabawie.

 

Kiedy poobserwujemy dzieci, ich zabawy i zabawki, zauważymy, że maluchy często bywają zmęczone. Bawią się kolorowymi, grającymi i świecącymi zabawkami, które dostarczają mnóstwa bodźców. To sprawia, że dzieci są przeładowane, przebodźcowane. Mamy pragnienie ciągłego organizowania dzieciom czasu, zapewniania nieustannych zajęć, wrażeń i doświadczeń. Zachwycamy się tym, co efektowne, kolorowe, nie dostrzegając przy tym bogactwa tego, co proste i naturalne. A przecież w naszym otoczeniu, w naturze, są niezwykłe dary. Dlaczego w tak niewielkim stopniu wykorzystujemy je w naszej codziennej pracy z dziećmi? Dlaczego nie dajemy podopiecznym szansy na wszechstronny rozwój poprzez kontakt z naturą, obserwowanie, badanie, samodzielne poznawanie otoczenia?

 

Żaden nauczyciel nie przekaże słowem czy obrazem tyle, ile dziecko nauczy się poprzez działanie własnych rąk. To, czego maluch nauczy się w wyniku doświadczenia i eksplorowania otoczenia, jest najcenniejsze. Dlatego zadaniem przedszkola jest stwarzanie dzieciom jak najlepszych warunków do zabaw w terenie, do zdobywania jak największej liczby doświadczeń w kontakcie z naturą. Istnieje wiele różnych sposobów na aktywne i kształcące spędzanie czasu w ogrodzie przedszkolnym czy w otoczeniu przedszkola. Publikujemy garść pomysłów na ciekawe aktywności dla przedszkolaków na łonie natury.

 

Wycieczki, spacery, wyprawy terenowe

 

To chyba najbardziej popularne sposoby na spędzanie czasu na dworze. Każda grupa przedszkolna wychodzi na spacery, bierze udział w różnorodnych wycieczkach czy wyprawach. Jeśli pogoda na to pozwala, warto organizować takie wyjścia jak najczęściej, nawet codziennie. Dzięki nim dzieci poznają szersze środowisko, czyli to, co znajduje się poza przedszkolem.

 

Każde takie wyjście powinno mieć określony cel – wyprawa czy wycieczka są wówczas o wiele ciekawsze dla dzieci, np. wyprawa terenowa po dary natury. Często w kąciku przyrody w sali gromadzimy różne materiały przyrodnicze (kamienie, korę, kasztany itp.). Zaangażujmy dzieci w zbieranie tego materiału. O ile chętniej będą działały i badały to, co same odnajdą, niż to, co będzie przygotowane w kąciku. Dzieci mogą być podzielone na grupy, a każda grupa musi wyszukać inny rodzaj darów natury. Innym przykładem wyprawy terenowej może być poszukiwanie kamieni o niezwykłych kształtach. Można urządzić konkurs na to, kto znajdzie najbardziej niecodzienny okaz, a uzbierane kamienie można w sali pomalować farbami i stworzyć z nich zabawne figurki.