Trening czystości w żłobku
Nauka samodzielnego jedzenia i picia może przebiegać w żłobku sprawnie, bez zaangażowania ze strony rodziców. Jednak z treningiem czystości nie jest już tak łatwo. Jeśli rodzice w domu nie będą ćwiczyć z dzieckiem, to również w żłobku nie będzie widocznych efektów. Trening czystości malucha wymaga jednakowego zaangażowania zarówno rodziców, jak i pracowników placówki.
Mimo że dziecko na samym początku wykazuje duży entuzjazm związany z siadaniem na nocnik, z czasem to odczucie może przerodzić się w niechęć. Częstym powodem takiego zachowania jest zbyt wczesne nakłanianie do rozstania się z pieluszką (brak gotowości dziecka). Rodzice, a pod ich naciskiem również pracownicy żłobka, podejmują pochopnie decyzję o wdrożeniu treningu czystości. Rodzice niejednokrotnie koloryzują sytuację, jaka ma miejsce w domu, fałszując w ten sposób ogół zachowania malucha, podając błędne informacje o jego rozwoju, które są istotne do podjęcia nauki nocnikowania.
Pracownik żłobka, po sprawdzeniu wiarygodności informacji uzyskanych od rodziców dziecka, wdraża naukę chodzenia bez pieluszki. Jeśli po pewnym czasie – na ogół są to dwa do trzech tygodni – nie widać efektów nauki nocnikowania, rodzice są zapraszani na rozmowę, podczas której w spokojny sposób wyjaśniana jest kwestia braku gotowości ich dziecka do korzystania z nocnika. Pracownik żłobka ma obowiązek wysłuchać zdania rodziców, jednak nie może godzić się na każdy ich pomysł i musi być przygotowany na odparcie argumentów. Rodzice za wszelką cenę mogą bowiem próbować udowodnić opiekunowi, że ich pociecha jest już gotowa na nocnikowanie.
Nierzadko brak efektów treningu czystości jest spowodowany słabym zaangażowaniem ze strony rodziców, którzy przerzucają na żłobek odpowiedzialność za cały proces. W rzeczywistości wygląda to tak, że w żłobku dziecko chodzi bez pieluszki, a w domu ma ją zakładaną. W ten sposób naraża się maluszka na niepotrzebny stres.
Każde dziecko w trochę innym czasie może osiągnąć umiejętności potrzebne do nauki nocnikowania, aczkolwiek niektóre z nich zdobywają je w podobnym okresie, a mianowicie:
- półtoraroczne dziecko jest świadome, że za chwilę zrobi kupę (napina brzuszek, marszczy buzię albo chowa się w ustronne miejsce),
- dwulatek zauważa, że zabrudził lub zmoczył pieluszkę,
- trzyletnie dziecko, o ile nie jest zaabsorbowane zabawą, wyraźnie czuje i rozpoznaje, że chce mu się siusiu.


