Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 16 MARCA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017

 

Wykorzystanie wyników badań w doskonaleniu pracy szkoły

 

Opracowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor zespołu szkół, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2015 r. poz. 1214),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).

 

Systemowa i planowana praca z wynikami badań wewnętrznych i zewnętrznych ma bardzo duże znaczenie dla podnoszenia jakości pracy szkoły. Każde takie badanie jest procesem poszukiwania, gromadzenia, interpretowania informacji, który pozwoli podejmować decyzje i odpowiednio planować pracę placówki.

 

W myśl art. 70 ust. 1 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe kompetencją stanowiącą rady pedagogicznej jest ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego przedstawianego przez dyrektora szkoły w celu doskonalenia pracy szkoły. Jeśli jednak efekty kształcenia są niedostateczne, wówczas – stosownie do art. 56 ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe – organ sprawujący nadzór pedagogiczny w uzgodnieniu z organem prowadzącym zaleca opracowanie w szkole programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia. Należy przy tym pamiętać, że jeśli w wyznaczonym czasie nie zostaną wdrożone działania zawarte w programie i harmonogramie, wówczas organ sprawujący nadzór pedagogicznych występuje do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie dyrektora z końcem albo w trakcie roku szkolnego, bez wypowiedzenia.

 

Aby zadbać o jakość kształcenia, należy nieustannie monitorować i diagnozować efekty kształcenia, osiągnięcia uczniów oraz ich poziom kształcenia, zdobytej wiedzy i umiejętności, także w konfrontacji z uczniami innych szkół.

 

Już na poziomie planowania nadzoru pedagogicznego dyrektor wraz z radą pedagogiczną opracowuje harmonogram badania wyników nauczania. Dobór obszarów podlegających w danym roku szkolnym badaniom jest uzależniony od wniosków z pełnionego nadzoru w minionym roku szkolnym. Poza tym należy dokonywać takich badań zwłaszcza wtedy, kiedy dany obszar kształcenia wymaga doskonalenia, a uczniowie osiągają bardzo niskie wyniki z egzaminów zewnętrznych.

 

Badania prowadzone na poziomie szkoły

 

Wśród najczęściej prowadzonych badań znajdują się różnego rodzaju diagnozy, np. na początku klasy I, po zakończonym etapie edukacji, diagnozy zachowania uczniów. Oczywiście w każdej szkole powinno się szczegółowo analizować wyniki egzaminów zewnętrznych. Poza tym badaniom podlegają wybrane na dany rok obszary pracy placówki, co wynika z planu nadzoru. Dyrektor niewątpliwie będzie odpowiedzialny za badanie stopnia realizacji podstawy programowej; badaniom podlegają także oczekiwania uczniów i ich rodziców.

 

Dyrektor dokonuje obserwacji pracy nauczycieli, pedagogów i wychowawców. Jest to również swego rodzaju badanie, np. aktywności nauczycieli, stosowanych przez nich metod pracy, wzajemnych relacji z uczniami.

 

Nauczyciele badają i analizują wyniki nauczania, sytuacje wychowawcze w klasie, ocenianie uczniów, efekty własnej pracy wychowawczej, dydaktycznej i inne. Bada się również sytuacje problemowe, wychowawcze, np. relacje uczniowskie, lekcje koleżeńskie, dokumentację nauczycieli.