Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 16 MARCA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017

 

Przystosowanie budynków szkoły na potrzeby reformy oświaty

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1422),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).

 

Rozpoczynająca się od 1 września reforma oświaty spowoduje szereg zmian w istniejącej sieci szkół. Na podstawie Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe samorządy mogą bowiem dokonywać włączeń, przekształceń i likwidacji istniejących obecnie gimnazjów, co może doprowadzić do powstania na bazie gimnazjum zupełnie innego typu szkoły. Należy zauważyć, że na podstawie art. 129 Przepisów wprowadzających dotychczasowe gimnazjum można przekształcić w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączyć do ośmioletniej szkoły podstawowej, ewentualnie przekształcić bądź włączyć do technikum, liceum czy szkoły branżowej.

 

W wyniku opisanych przekształceń gimnazjum, które nie zostało pozostawione w tej formie do likwidacji, stanie się innym typem szkoły, przy czym przekształcenie w szkołę podstawową lub włączenie do takiej szkoły będzie zapewne najczęściej wybieraną przez samorządy opcją. Pojawia się więc pytanie, czy w wyniku takiego przekształcenia budynek szkoły będzie musiał spełniać wymogi, które do tej pory go nie dotyczyły.

 

Wymogi dotyczące budynków szkół

 

Wymogi, jakim powinien odpowiadać budynek szkoły, określone zostały w Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z tym aktem prawnym budynek przeznaczony na potrzeby oświaty jest budynkiem użyteczności publicznej, zatem szkoły muszą spełniać określone w Rozporządzeniu wymagania właściwe dla takiego budynku.

           

Rozporządzenie, określając wymogi właściwe dla budynków użyteczności publicznej, nie zawiera jednak rozgraniczenia na wymogi właściwe dla poszczególnych typów szkół. Oznacza to, że wskazane w nim warunki techniczne są właściwe dla każdego budynku jednostki organizacyjnej systemu oświaty, a więc są identyczne dla budynków, w których mieszczą się szkoły podstawowe, gimnazja, licea itd.

           

Obok wymogów właściwych dla budynków użyteczności publicznej Rozporządzenie zawiera kilka regulacji odnoszących się wprost do szkół. Zgodnie z § 60 ust. 1 pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci w szkole, z wyjątkiem pracowni chemicznej, fizycznej i plastycznej, powinny mieć zapewniony czas nasłonecznienia co najmniej trzy godziny w dniach równonocy (21 marca i 21 września) w godzinach 8.00–16.00.

           

Zgodnie z kolei z § 192d instalację telekomunikacyjną budynku użyteczności publicznej przeznaczonego na potrzeby publicznej oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki i wychowania stanowi w szczególności:

 

  • kanalizacja telekomunikacyjna budynku, rozumiana jako ciąg elementów osłonowych umożliwiających wprowadzenie kabli do budynku oraz ich rozprowadzenie w budynku, w tym m.in. przepustów kablowych, rur instalacyjnych, szybów instalacyjnych, koryt, duktów i kanałów instalacyjnych,
  • światłowodowa infrastruktura telekomunikacyjna budynku, w tym kable światłowodowe, wraz z osprzętem instalacyjnym i urządzeniami telekomunikacyjnymi, począwszy od przełącznicy światłowodowej zlokalizowanej w punkcie połączenia z publiczną siecią telekomunikacyjną, do wyjścia gniazda światłowodowego zlokalizowanego w każdym lokalu użytkowym.