Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 12 LUTEGO 2024

Za powołanie pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce oświatowej odpowiada jej dyrektor. Wyznaczona do tego osoba musi posiadać odpowiednie kwalifikacje i jest odpowiedzialna za wykonywanie zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy stanowisko to należy obowiązkowo utworzyć w każdej placówce oświatowej?

Dyrektor szkoły lub przedszkola jest zobowiązany do zatrudnienia właściwej liczby osób spełniających kwalifikacje wymagane na tym stanowisku. Służba BHP podlega bezpośrednio dyrektorowi, a jej zadaniem jest także doradzanie i kontrola w zakresie BHP. Liczba specjalistów uzależniona jest od liczby zatrudnionych w placówce pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz warunków pracy i związanych z nimi zagrożeń zawodowych, a także uciążliwości pracy (§ 1 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwai higienypracy).

Kiedy należy zatrudnić pracowników służby BHP w szkole lub przedszkolu?

W związku z tym, że placówki oświatowe zalicza się do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, kwestia zatrudnienia przede wszystkim zależy od liczby pracowników tej placówki, ale nie tylko. Zatrudniając służbę BHP, bierze się pod uwagę również występujące w placówce warunki, uciążliwość pracy oraz związane z nimi zagrożenie zawodowe.

Liczba pracownikówTworzenie
 służby BHP
Obowiązki dyrektora
do 50 NiePowierza wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub specjaliście spoza szkoły, jeżeli brak wykwalifikowanych pracowników szkoły lub może sam wykonywać zadania z tego zakresu, o ile ukończył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby BHP
51–100NiePowierza wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy w szkole lub specjaliście spoza szkoły, jeżeli brak wykwalifikowanych pracowników szkoły 
101–600TakCo najmniej 1 pracownik z możliwością zatrudnienia w wymiarze mniejszym niż pełen etat
601 i więcejTakCo najmniej 1 pracownik na każde 600 osób, zatrudnienie na pełen etat

 

Kto może być zatrudniony w służbie BHP?

Dyrektor musi zatrudnić odpowiednio wykwalifikowane osoby do pracy w służbie BHP. Kwalifikacje powinna mieć również osoba, której dyrektor powierza zadania służby BHP.

StanowiskoWymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych (§ 4 pkt 2 ww. Rozporządzenia)
Specjalista spoza szkoły
  • Wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP, 
  • co najmniej roczny staż pracy w służbie BHP lub
  • co najmniej pięcioletni staż zatrudnienia na stanowisku inspektora pracy 
    w Państwowej Inspekcji Pracy
Inspektor ds. BHPOsoba posiadająca zawód technika BHP
Starszy inspektor ds. BHPZawód technika BHP oraz co najmniej trzyletni staż pracy w służbie BHP lub wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP
Specjalista ds. BHPOsoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP oraz co najmniej rok stażu pracy w służbie BHP
Starszy specjalista ds. BHPOsoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP oraz co najmniej trzyletni staż pracy w służbie BHP 
Główny specjalista ds. BHPOsoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie BHP albo studia podyplomowe w zakresie BHP oraz co najmniej pięcioletni staż pracy w służbie BHP 

 

Jak prawidłowo zatrudnić pracownika do służby BHP?

W przypadku szkoły liczącej więcej niż 100 pracowników konieczne będzie zatrudnienie nowego specjalisty. W takim przypadku należy z nim zawrzeć umowę o pracę. Trzeba zauważyć, że stanowiska:

  • inspektora,
  • starszego inspektora,
  • starszego specjalisty,
  • głównego specjalisty

– są stanowiskami urzędniczymi. Zatrudnienie na tych stanowiskach musi być więc poprzedzone przeprowadzeniem naboru. W szkołach zatrudniających do 100 pracowników dyrektor może zatrudnić nowego pracownika, ale może też powierzyć wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu już w szkole, oczywiście z odpowiednimi kwalifikacjami. Powierzenie takich zadań jest w istocie przydzieleniem nowego stanowiska pracy, czyli zmianą warunków zatrudnienia. Ta zaś może nastąpić w drodze porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia warunków pracy i płacy.

Ważne!
Zatrudnienie jednej osoby na stanowisku nauczyciela oraz pracownika niepedagogicznego, jakim jest pracownik służby BHP, wymaga zawarcia dwóch umów o pracę w jednej szkole.

Zakres działań służby BH

  1. Przeprowadzanie kontroli warunków pracy i nauki oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.