Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 13 MARCA 2017

 

Praca z dzieckiem z ADHD

 

Opracowała: Izabela Borejko, psycholog, trener, terapeuta ręki. Prowadzi szkolenia i warsztaty psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży

 

Dziecko nie może skupić się na zadaniu, bywa agresywne, działa impulsywnie, nie może wysiedzieć w miejscu? To typowe cechy dziecka z ADHD. Czym jest ADHD? Jak diagnozować oraz jak motywować dziecko z nadpobudliwością psychoruchową?

 

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (nazywany również zaburzeniem hiperkinetycznym), posiada określone objawy, obejmujące takie kategorie, jak: zaburzenia uwagi, nadmierna impulsywność i ruchliwość. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest najczęściej diagnozowanym zaburzeniem wieku rozwojowego. Wyróżnia się również ADD, czyli zaburzenie uwagi z brakiem nadpobudliwości ruchowej. Sposób myślenia dziecka z nadpobudliwością psychoruchową można przedstawić w następujący sposób:

 

Dziecko o prawidłowym rozwoju:

POMYSŁ ►STOP ►PODJĘCIE DECYZJI ►REALIZACJA POMYSŁU

 

Dziecko z ADHD:

POMYSŁ ►REALIZACJA POMYSŁU

 

Jak widać na powyższym schemacie, dziecko z ADHD nie zastanawia się nad tym, co robi, nie analizuje, czy pomysł, jaki przyszedł mu do głowy, jest dobry, czy zły. Działa, zanim pomyśli o konsekwencjach swojego czynu.

 

Objawy

 

Objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej diagnozowane są przed 7. rokiem życia i muszą utrzymywać się nieprzerwanie przez co najmniej 6 miesięcy, w więcej niż jednym miejscu, np. w szkole i w domu. Wcześniej należy wyeliminować inne możliwe przyczyny występowania niepokojących objawów u dziecka. Początki występowania nadpobudliwości psychoruchowej można obserwować już w okresie niemowlęcym i późnoniemowlęcym, kiedy dziecko ma mniejsze zapotrzebowanie na sen, zaburzenia łaknienia, wzmożoną drażliwość, nadmierną ruchliwość. Do najczęściej występujących objawów ADHD należą:

 

  • zaburzenia uwagi – dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na zadaniu, ma problemy z pamięcią, jest mało spostrzegawcze, słucha nieuważnie,
  • nadmierna impulsywność – dziecko przerywa innym, wyrywa się do odpowiedzi, mimo że pytanie nie zostało dokończone przez osobę dorosłą, działa bez zastanowienia, podejmuje pochopne decyzje, wykonuje zadania, choć ich nie rozumie,
  • nadruchliwość – dziecko nie jest w stanie usiedzieć w miejscu, często jest nadmiernie hałaśliwe i gadatliwe, nie potrafi spokojnie się bawić, mogą występować u niego nerwowe ruchy nóg i rąk. Dziecko nadruchliwe często biega, ma tendencje do zachowań ryzykownych, np. wspinanie się na meble.

 

Częstość występowania ADHD wynosi od 3% do 5%. O występowaniu nadpobudliwości psychoruchowej u dziecka można mówić wtedy, kiedy objawy są nieadekwatne do poziomu rozwojowego dziecka i jego wieku.

 

W celu prawidłowej diagnozy ADHD w Polsce stosuje się amerykańską klasyfikację DSM-V lub klasyfikację wydaną przez Światową Organizację Zdrowia ICD-10.

 

Przyczyny