OPUBLIKOWANO: 13 MARCA 2017
Praca z dzieckiem z ADHD
Dziecko nie może skupić się na zadaniu, bywa agresywne, działa impulsywnie, nie może wysiedzieć w miejscu? To typowe cechy dziecka z ADHD. Czym jest ADHD? Jak diagnozować oraz jak motywować dziecko z nadpobudliwością psychoruchową?
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (nazywany również zaburzeniem hiperkinetycznym), posiada określone objawy, obejmujące takie kategorie, jak: zaburzenia uwagi, nadmierna impulsywność i ruchliwość. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest najczęściej diagnozowanym zaburzeniem wieku rozwojowego. Wyróżnia się również ADD, czyli zaburzenie uwagi z brakiem nadpobudliwości ruchowej. Sposób myślenia dziecka z nadpobudliwością psychoruchową można przedstawić w następujący sposób:
Dziecko o prawidłowym rozwoju:
POMYSŁ ►STOP ►PODJĘCIE DECYZJI ►REALIZACJA POMYSŁU
Dziecko z ADHD:
POMYSŁ ►REALIZACJA POMYSŁU
Jak widać na powyższym schemacie, dziecko z ADHD nie zastanawia się nad tym, co robi, nie analizuje, czy pomysł, jaki przyszedł mu do głowy, jest dobry, czy zły. Działa, zanim pomyśli o konsekwencjach swojego czynu.
Objawy
Objawy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej diagnozowane są przed 7. rokiem życia i muszą utrzymywać się nieprzerwanie przez co najmniej 6 miesięcy, w więcej niż jednym miejscu, np. w szkole i w domu. Wcześniej należy wyeliminować inne możliwe przyczyny występowania niepokojących objawów u dziecka. Początki występowania nadpobudliwości psychoruchowej można obserwować już w okresie niemowlęcym i późnoniemowlęcym, kiedy dziecko ma mniejsze zapotrzebowanie na sen, zaburzenia łaknienia, wzmożoną drażliwość, nadmierną ruchliwość. Do najczęściej występujących objawów ADHD należą:
- zaburzenia uwagi – dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na zadaniu, ma problemy z pamięcią, jest mało spostrzegawcze, słucha nieuważnie,
- nadmierna impulsywność – dziecko przerywa innym, wyrywa się do odpowiedzi, mimo że pytanie nie zostało dokończone przez osobę dorosłą, działa bez zastanowienia, podejmuje pochopne decyzje, wykonuje zadania, choć ich nie rozumie,
- nadruchliwość – dziecko nie jest w stanie usiedzieć w miejscu, często jest nadmiernie hałaśliwe i gadatliwe, nie potrafi spokojnie się bawić, mogą występować u niego nerwowe ruchy nóg i rąk. Dziecko nadruchliwe często biega, ma tendencje do zachowań ryzykownych, np. wspinanie się na meble.
Częstość występowania ADHD wynosi od 3% do 5%. O występowaniu nadpobudliwości psychoruchowej u dziecka można mówić wtedy, kiedy objawy są nieadekwatne do poziomu rozwojowego dziecka i jego wieku.
W celu prawidłowej diagnozy ADHD w Polsce stosuje się amerykańską klasyfikację DSM-V lub klasyfikację wydaną przez Światową Organizację Zdrowia ICD-10.
Przyczyny


