Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Muzyka i mózg – dźwięki czynią nas inteligentnymi

 

Opracowała: Paulina Śliwińska, edukatorka, pasjonatka samorozwoju, zdrowego trybu życia, animatorka sportowa, autorka artykułów i publikacji z dziedziny biomedycyny i inżynierii genetycznej, od lat fascynuje się tematami związanymi z rozwojem, doskonaleniem i kompetencjami miękkimi

 

Dlaczego muzyka bywa w szkole traktowana jako przedmiot mniej ważny? Dlaczego nie naśladujemy naszych kolegów zza oceanu (i nie tylko), którzy już kilkadziesiąt lat temu uznali, że nauka muzyki nie tylko podnosi iloraz inteligencji, ale przede wszystkim wszechstronnie rozwija?

 

Prowadzone od lat badania naukowe wykazują niezbicie, że nauka grania na instrumentach wpływa bezpośrednio na rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny dzieci i młodzieży. Jak podaje Akademia Rocka edukacja muzyczna:

 

  • sprzyja plastyczności mózgu, powstawaniu nowych połączeń neuronalnych (Gotffried Schlaug – Harvard Medical School),
  • wpływa na podwyższenie poziomu sprawności umysłowej i motorycznej,
  • poprawia funkcjonowanie poznawcze – pamięć roboczą, długotrwałą, werbalną (Agnes Chan – uniwersytet w Hong Kongu),
  • ułatwia naukę czytania i języków obcych (Lutz Jäncke – uniwersytet w Zurychu),
  • wiąże się z trwałym wzrostem IQ (Glen E. Schellenberg – uniwersytet w Toronto),
  • uczy dokładności, systematyczności, wytrwałości i sumienności.

 

Nauka gry na instrumentach i edukacja muzyczna wpływa na wzmacniania kompetencji kluczowych zdefiniowanych w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.