OPUBLIKOWANO: 3 MARCA 2017
5 najważniejszych zmian, na które musi się przygotować dyrektor przedszkola od 1 września
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Głównym założeniem reformy oświatowej, której wdrażanie rozpocznie się 1 września 2017 r., jest likwidacja gimnazjów i powrót do ośmioletniej szkoły podstawowej. Niejako przy okazji realizacji tych podstawowych założeń nastąpi wydłużenie okresu nauczania w liceach i technikach oraz przekształcenie dotychczasowych szkół zawodowych w szkoły branżowe.
Żadne z założeń przeprowadzanej reformy oświatowej nie ma zatem bezpośredniego związku z pracą przedszkoli publicznych czy niepublicznych. Nie następuje ich przekształcenie, zmiana wieku uczniów, którzy mogą z przedszkola korzystać itd. Tym razem reforma obejmuje w zdecydowanie większym stopniu etap kształcenia w szkołach, co jednak nie oznacza, że jej skutki przedszkoli nie dotyczą. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest bowiem konieczność zmiany statutu przedszkola, gdyż Ustawa Prawo oświatowe wprowadza własne wymogi odnośnie do tego dokumentu. Wprowadzenie tej Ustawy oznacza również wejście w życie szeregu nowych rozporządzeń, które zastąpią dotychczasowe akty wydane na podstawie Ustawy o systemie oświaty. Jednym z nich, które będzie stosowane już od 1 września, będzie nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Poniżej opis najważniejszych zmian, z jakimi będzie miał do czynienia dyrektor przedszkola, o których wiemy w tej chwili.
- Nowy statut
Zgodnie z art. 322 Przepisów wprowadzających ustawę Prawo oświatowe dotychczasowe statuty przedszkoli zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie Ustawy Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do 30 listopada 2017 r. Najpóźniej do tej daty konieczne jest zatem nadanie nowego statutu przedszkola. W przedszkolu publicznym statut zostaje zmieniony w drodze uchwały rady pedagogicznej (jeżeli rada przedszkola nie została utworzona), przy czym rada pedagogiczna jest też organem odpowiedzialnym za przygotowanie projektu statutu. W praktyce projekt ten jest tworzony przez dyrektora jako przewodniczącego rady i poddawany temu organowi pod głosowanie. Wymogi dotyczące treści statutu przedszkola publicznego zawarte zostały w art. 102 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym statut ten zwiera w szczególności:
- nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę,
- nazwę i siedzibę organu prowadzącego,
- cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
- sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
- sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem,
- szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami,
- organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami,


