Kąciki zainteresowań w żłobku
Kąciki zainteresowań pełnią wielorakie funkcje i zaspokajają różnorodne potrzeby dzieci. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 nie reguluje spraw związanych z organizacją i przebiegiem zajęć wychowawczo-edukacyjnych ani tym bardziej kwestii powstawania kącików zainteresowań. W związku z tym nie funkcjonują one w każdej placówce zajmującej się opieką nad najmłodszymi dziećmi, a ich powstanie zależy od decyzji właściciela. Pragnąc jednak stale poszerzać ofertę zajęć dla podopiecznych, coraz więcej osób prowadzących żłobki decyduje się na tworzenie w nich kącików zainteresowań.
Każde dziecko jest inne i wywodzi się z innego środowiska. Już od najmłodszych lat życia malucha kształtuje się jego pojęcie piękna, poczucie ładu i porządku, także w czasie pobytu w żłobku. W placówce należy każdemu dziecku stworzyć dogodne warunki pobytu nie tylko pod względem zdrowotnym, ale i estetycznym. Rozmieszczenie i urządzenie kącików zainteresowań ma duże znaczenie dla rozwoju wychowanków. Ich liczba i wyposażenie powinny być dostosowane do wieku i potrzeb rozwojowych podopiecznych. Dziecko niemówiące nie podejmie aktywności w kąciku, w którym wymagana jest praca głosem, np. zabawa w teatr, natomiast dziecko niechodzące nie będzie się bawić w kąciku sportowym, w którym działania polegają w głównej mierze na umiejętności sprawnego poruszania się na nogach. Maluch powinien zawsze sam decydować o tym, czy chce uczestniczyć w aktywnościach w kącikach zainteresowań.
Zadaniem właściciela żłobka jest zapewnienie środków finansowych na zakup sprzętu i materiałów niezbędnych do powstania i funkcjonowania kącików zainteresowań, natomiast rolą opiekuna jest czuwanie nad bezpiecznym przebiegiem zabawy. Dzieci powinny mieć dostęp do możliwie jak największej liczby bodźców kształtujących m.in. ich wyobraźnię, kreatywność i poczucie własnej wartości.
Tworząc kąciki zainteresowań, należy kierować się preferencjami dzieci, a nie tylko możliwościami finansowymi placówki. Ważne jest właściwe zagospodarowanie otoczenia dziecka, dokonanie jasnego podziału przestrzeni, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru wykonywanych czynności. Sala przeznaczona dla grupy dzieci powinna być podzielona na kilka części i zagospodarowana zgodnie z podejmowanymi tam aktywnościami. Organizując miejsce zabawy dla dzieci, należy kierować się następującymi zasadami:
- Nazywamy kąciki zgodnie z przeznaczeniem. Oznacza to tyle, że np. miejsce do zajęć plastycznych nie powinno nazywać się „Kraina dźwięków”.
- Wyraźnie wyznaczamy przestrzeń kącika, by każde dziecko wiedziało, gdzie może się bawić. W grupach młodszych do określenia obszaru kącika możemy wykorzystać kolorową taśmę, którą przyklejamy do podłogi.