Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 28 LUTEGO 2017

 

Metody badawcze w nadzorze pedagogicznym – wywiady i analiza dokumentów

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2015 r. poz.1214).

 

  1. Wywiady

 

Ważnym elementem ewaluacji w przedszkolu niepublicznym jest wywiad, który służy do poznania faktów, opinii i postaw społeczności przedszkolnej. Jako metoda jakościowa dostarcza niezwykle ważnych informacji i pozwala – w opinii dyrektorów placówek – na eliminowanie efektu niezrozumienia pytań i nieudzielania odpowiedzi. Umożliwia ponadto dogłębne zbadanie interesującego nas obszaru i jest prostsza oraz mniej czasochłonna niż przeprowadzanie ankiet.

 

Ze względu na sposób przeprowadzania można wyróżnić wywiad:

 

  • jawny, prowadzony np. z rodzicami, nauczycielami, dyrektorem,
  • ukryty, kiedy badany nie jest informowany o celach i przedmiocie rozmowy, np. wywiad z dziećmi,
  • indywidualny,
  • zbiorowy.

 

Wywiad z dyrektorem i nauczycielami

 

Wywiad przeprowadzany z dyrektorem i nauczycielami przedszkola niepublicznego dostarcza informacji o konkretnych działaniach podejmowanych w placówce oraz procedurach i rozwiązaniach w niej obowiązujących. Pozwala na odtworzenia procesów edukacyjnych, a także może pomóc określić efekty podjętych działań. Nauczyciele i dyrektor mogą określić swój stosunek do dotychczasowych wyników badań, skomentować wyniki obserwacji, ankiet czy wywiadów z rodzicami. Rozmowa pozwala wskazać uwarunkowania kontekstowe, od których zależą wyniki badań ilościowych (ankiet).

 

Wywiad z rodzicami

 

Wywiad z rodzicami przedszkolaków ma odmienne cele i sposób przeprowadzania niż opisany wyżej wywiad z nauczycielami i dyrektorem. Rodzice z oczywistych względów mogą mieć niewielką wiedzę na temat wielu procesów edukacyjnych zachodzących w przedszkolu i działań podejmowanych w ramach realizacji podstawy programowej. Dlatego scenariusz wywiadu z nimi w większym stopniu powinien odnosić się do opisu i oceny funkcjonowania przedszkola niepublicznego oraz problemów, które należy rozwiązać. Charakter wywiadu z rodzicami determinują również wymagania dla przedszkoli (Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek