OPUBLIKOWANO: 27 LUTEGO 2017
Komunikacja z dzieckiem w gabinecie. Część II. Aktywne słuchanie i pochwały
Każde spotkanie specjalisty z pacjentem to dialog, którego podstawą jest wymiana informacji. Uważne wsłuchanie się w potrzeby pacjenta gwarantuje dobranie efektywnych metod wsparcia. Aby z kolei było ono skuteczne, konieczne jest stałe czuwanie nad poziomem ich realizacji. Dlatego metody aktywnego słuchania oraz sprawny sposób przekazywania informacji zwrotnej dziecku stanowią podstawę pracy specjalisty.
Metody aktywnego słuchania
Aby udzielane wsparcie było efektywne, konieczne jest zrozumienie źródeł niepowodzeń i trudności, z jakimi boryka się dziecko. System poznawczy osoby wspomagającej i jego pacjenta może różnić się w znaczny sposób w postrzeganiu rzeczywistości, dlatego podczas rozmowy i badania bardzo ważne jest stosowanie metod aktywnego słuchania, które pomagają uniknąć nieporozumień, ułatwiając pozyskanie dodatkowych informacji i poznanie poglądów rozmówcy. Umożliwiają one również dotarcie do meritum problemów, z jakimi zgłasza się do specjalisty dziecko, budują korzystną atmosferę i zaufanie.
|
Metoda aktywnego słuchania |
Opis |
|
Dostrojenie |
Przyjęcie odpowiedniego ułożenia ciała, tempa mowy, języka zrozumiałego dla rozmówcy |
|
Aprobata |
Wysyłanie sygnałów werbalnych oraz pozawerbalnych, które wyrażają akceptację dla sposobu myślenia rozmówcy |
|
Potwierdzanie
|
Wysyłanie sygnałów werbalnych: „tak”, „rozumiem”, „aha” oraz pozawerbalnych, np. kiwnięcie głową, potwierdzających zaangażowanie w słuchanie i zrozumienie słów rozmówcy |
|
Dowartościowanie |
Pokazanie rozmówcy, jak ważne jest zdecydowanie się na wizytę, terapię lub opowiedzenie o swoich problemach |
|
Prostota
|
Zamykanie wypowiedzi w krótkich i zwięzłych komunikatach, które są łatwiejsze do zrozumienia, przyswojenia i akceptacji przez rozmówcę |
|
Parafraza |
Przy użyciu zwrotów:
Powtórzenie własnymi słowami usłyszanej wypowiedzi, którego celem jest:
|


