Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 LUTEGO 2017

 

Komunikacja z dzieckiem w gabinecie. Część II. Aktywne słuchanie i pochwały

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Każde spotkanie specjalisty z pacjentem to dialog, którego podstawą jest wymiana informacji. Uważne wsłuchanie się w potrzeby pacjenta gwarantuje dobranie efektywnych metod wsparcia. Aby z kolei było ono skuteczne, konieczne jest stałe czuwanie nad poziomem ich realizacji. Dlatego metody aktywnego słuchania oraz sprawny sposób przekazywania informacji zwrotnej dziecku stanowią podstawę pracy specjalisty.

 

Metody aktywnego słuchania

 

Aby udzielane wsparcie było efektywne, konieczne jest zrozumienie źródeł niepowodzeń i trudności, z jakimi boryka się dziecko. System poznawczy osoby wspomagającej i jego pacjenta może różnić się w znaczny sposób w postrzeganiu rzeczywistości, dlatego podczas rozmowy i badania bardzo ważne jest stosowanie metod aktywnego słuchania, które pomagają uniknąć nieporozumień, ułatwiając pozyskanie dodatkowych informacji i poznanie poglądów rozmówcy. Umożliwiają one również dotarcie do meritum problemów, z jakimi zgłasza się do specjalisty dziecko, budują korzystną atmosferę i zaufanie.

 

Metoda aktywnego słuchania

Opis

Dostrojenie

Przyjęcie odpowiedniego ułożenia ciała, tempa mowy, języka zrozumiałego dla rozmówcy

Aprobata

Wysyłanie sygnałów werbalnych oraz pozawerbalnych, które wyrażają akceptację dla sposobu myślenia rozmówcy

Potwierdzanie

 

Wysyłanie sygnałów werbalnych: „tak”, „rozumiem”, „aha” oraz pozawerbalnych, np. kiwnięcie głową, potwierdzających zaangażowanie w słuchanie i zrozumienie słów rozmówcy

Dowartościowanie

Pokazanie rozmówcy, jak ważne jest zdecydowanie się na wizytę, terapię lub opowiedzenie o swoich problemach

Prostota

 

Zamykanie wypowiedzi w krótkich i zwięzłych komunikatach, które są łatwiejsze do zrozumienia, przyswojenia i akceptacji przez rozmówcę

Parafraza

Przy użyciu zwrotów:

 

  • „ Jeżeli dobrze zrozumiałam, to…”,
  • „Z tego, co powiedziałeś, rozumiem, że…”.

 

Powtórzenie własnymi słowami usłyszanej wypowiedzi, którego celem jest:

 

  • upewnienie się, że wypowiedź rozmówcy została w dobry sposób zrozumiana,