Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 LUTEGO 2017

 

Seksualność młodzieży i edukacja seksualna

 

Opracowała: Izabela Borejko, psycholog, trener, terapeuta ręki. Prowadzi szkolenia i warsztaty psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży

 

Seksualności jest nadal tematem tabu, jednak dla wielu badaczy stanowi bardzo interesujące pole badań. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia: „seksualność jest integralną częścią osobowości każdej istoty ludzkiej. Jej pełny rozwój zależy od zaspokojenia podstawowych ludzkich potrzeb, takich jak pragnienie kontaktu, intymności, ekspresji uczuć, czułości i miłości“.

 

Rozwój psychoseksualny nastolatka

 

Okres dorastania jest czasem przemiany, wychodzenia z etapu dzieciństwa i wkraczania w dorosłość. Rozwój seksualności młodzieży to proces bardzo istotny pod względem biologicznym, psychicznym i społecznym. W tym czasie pojawia się zupełnie nowa sfera – seksualna, a z nią fantazje seksualne. Młodzież jest żywo zainteresowana kwestią inicjacji seksualnej.

 

Okres adolescencji niesie za sobą wzmożoną emocjonalność u nastolatków. Wynika to z fizjologii, a dokładniej z hormonów, które w nich buzują. Do zadań rozwojowych, które przypisuje się do tego okresu, należą: akceptacja własnego wyglądu, uzyskanie dojrzałej tożsamości, osiąganie dojrzalszych więzi z rówieśnikami przeciwnej płci, przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie, autonomia, przygotowanie się do niezależności finansowej, a co za tym idzie – osiągnięcie niezależności od rodziców oraz dążenie do przestrzegania norm i zasad, które są akceptowane społecznie.

 

Mówiąc o seksualności młodzieży, warto wspomnieć o fazach rozwoju psychoseksualnego, które zostały wyróżnione w psychoanalizie:

  • oralna (0–1 r.ż) – zaczyna się już od narodzin, a sferę przyjemności stanowią usta. Dziecko poprzez usta ssie pierś matki, dotyka nowych przedmiotów, usta stanowią sferę ekscytacji,
  • analna (2–3 r.ż.) – odczucia związane z wypróżnianiem, jest to czas, w którym dziecko zaczyna swój trening czystości związany z toaletą, które stanowią dla dziecka przyjemność,
  • falliczna (3–6 r.ż) – zainteresowanie swoimi organami płciowymi,
  • latencji (7–10 r.ż) – zanika popęd seksualny i zainteresowanie sprawami seksualnymi,
  • genitalna (12–14 r.ż) – uaktywnia się w okresie dojrzewania, kiedy młody człowiek jest zdolny do współżycia z partnerem.