Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Wsparcie rodzica przez nauczyciela w celu unikania zachowań przemocowych

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

Czy placówka edukacyjna i opiekuńcza ma szansę zmienić postawę wychowawczą rodzica w stosunku do dziecka? Jak daleko nauczyciel może się posunąć, doradzając opiekunom swoich wychowanków, jak nie stosować wobec nich przemocy, a wybrać konstruktywne sposoby rozwiązywania sytuacji trudnych? Co przedszkole może zaoferować rodzicom w ramach wsparcia wychowawczego? Poniższy artykuł traktuje o edukacyjnej roli pracowników placówki wobec rodziców.

 

Nauczyciel przedszkolny odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie wychowywania dziecka. Dotyczy to nie tylko czasu w ciągu dnia, kiedy maluch przebywa pod jego opieką, ale również wielu minut, a czasem godzin, spędzanych na rozmowach z jego rodzicami o rozwoju malucha, szansach i zagrożeniach, inspiracjach do zabaw itp. Mowa tu nie tylko o zaplanowanych rozmowach, na które rodzic umawia się z nauczycielem, ale i krótkich pogawędkach odbywających się przy okazji przyprowadzania i odbierania dziecka z placówki. Podczas tych rozmów rodzic niejednokrotnie dzieli się z nauczycielem swoimi wątpliwościami, problemami, trudnościami w zakresie wychowywania dziecka. Nauczyciel stanowi wówczas swego rodzaju autorytet i ma ogromną szansę podpowiedzieć, w jaki sposób wpływać na zachowanie malucha, a także jak według wiedzy pedagogiczno-psychologicznej odpowiadać na jego potrzeby. Dzięki takim rozmowom nauczyciel i rodzic budują wspólną płaszczyznę porozumienia i pracy na rzecz dobra dziecka i jego wszechstronnego rozwoju.

 

Ten sam mechanizm dotyczy rozmów na temat zachowań przemocowych wobec dziecka. Z jednej strony dla rodzica jest ważne, czy dziecko doświadcza jakichkolwiek form przemocy podczas pobytu w placówce, z drugiej zaś ta właśnie placówka dzięki osobie nauczyciela ma szansę stać się powiernikiem kłopotów rodzica, który nie radzi sobie z trudnymi zachowaniami pociechy w domu i sięga po przemoc jako ostateczne rozwiązanie.

 

Jak nauczyciel może wspierać wychowawczo rodziców dziecka?

 

Najnowsze raporty społeczne ujawniają zatrważające statystyki. Wciąż w wielu rodzinach dochodzi do aktów przemocy wobec dziecka – zarówno jawnej, jak i ukrytej. Nawet jeśli nie są stosowane kary fizyczne, bardzo częstym zjawiskiem jest przemoc psychiczna, kierowana świadomie (lub pod wpływem emocji dorosłego) w stronę dziecka. Placówka przedszkolna może więc odgrywać istotną rolę w kształtowaniu właściwych postaw wobec najmłodszych.

 

Nauczyciel może zachęcić rodziców do stosowania konstruktywnych strategii wychowawczych – m.in. takich, które pozwalają radzić sobie z własnymi emocjami, nie obarczać nimi dziecka, a jednocześnie pomagają wprowadzać konsekwentnie zasady i reguły wychowawcze, aby zmieniać niepożądane zachowanie malucha bez konieczności uciekania się do przemocy. Oprócz rozmów indywidualnych nauczyciel we współpracy z dyrekcją placówki może zaproponować rodzicom swoich podopiecznych szereg aktywnych form spotkań, podczas których omówiony zostanie temat zachowań przemocowych wobec dziecka i skutków, jakie wywołują one w niedojrzałej dziecięcej psychice. Przede wszystkim jednak rodzic podczas takich spotkań ma okazję zapoznać się ze skutecznymi strategiami radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, ucząc się, jak ochraniać w nich dziecko, a nie je krzywdzić (chroniąc jednocześnie własne emocje i zachowania).

 

Poniżej przedstawiamy propozycje różnych form wsparcia wychowawczego rodzica przez placówkę edukacyjną.

 

  • Pogadanki