Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO:  8 LUTEGO 2017

 

Komunikacja z dzieckiem w gabinecie. Część I. Pierwszy kontakt

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Podstawą wszelkich relacji międzyludzkich jest komunikacja. Powstałe niepowodzenia w prowadzonym dialogu czy zbytnie trzymanie się własnych poglądów są przyczyną narastających nieporozumień i konfliktów. Filar komunikacji stanowią zasady pozwalające na aktywne słuchanie i wyrażanie własnych oczekiwań. Praca z dzieckiem wymaga wyjątkowych umiejętności komunikacyjnych, pozwalających nawiązać z nim prawidłowy kontakt, który umożliwia zrozumienie i ustalenie jego potrzeb. Pozwala to na wdrożenie zmian w jego funkcjonowaniu, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi. Przedstawienie planowanych zmian wymaga doboru słów, argumentów i efektywnych technik przekazu, które gwarantują zrozumienie stawianych wymagań i minimalizują sprzeciw.

 

Najważniejszy jest pierwszy kontakt

 

Wizyta diagnostyczna w poradni psychologiczno-pedagogicznej to dopiero wstęp do udzielenia wsparcia dziecku i jego rodzinie. Spotkanie zawsze kończy się określeniem zaleceń, których celem jest kontynuacja pracy pozwalającej na wyeliminowanie lub złagodzenie niepokojących symptomów. Niekiedy spotkania te są kontynuowane w postaci terapii pedagogicznej, logopedycznej, warsztatów, socjoterapii, psychoterapii oraz innych zajęć wspierających. Od pierwszego kontaktu, który zachodzi intuicyjnie w przeciągu kilkunastu sekund, zależy powodzenie całego wsparcia. Zwłaszcza że wprowadzane przez specjalistów zmiany są zazwyczaj trudne do zaakceptowania zarówno przez dziecko, jak i jego rodziców.