Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 8 LUTEGO 2017

ZAKTUALIZOWANO: 28 LISTOPADA 2017

Status prawny zespołów orzekających w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 570).

 

 

Zespoły orzekające działające w poradniach psychologiczno-pedagogicznych są ich najważniejszym organem, mającym za zadanie wydawać orzeczenia i opinie określone w przepisach prawa. Aktualnie obowiązujące Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez te zespoły niewiele miejsca poświęca statusowi tych organów, natomiast ma on istotne znaczenie, ponieważ wiąże się z nim konieczność posiłkowego stosowania przepisów postępowania administracyjnego. Zaniedbanie tych przepisów może wiązać się z uchyleniem przez sąd administracyjny orzeczenia wydanego przez poradnię.

 

Przepisy określające organizację zespołów działających w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

 

Wychodząc od regulacji ustawowych, należy wskazać na art. 127 ust. 10 Ustawy Prawo oświatowe  jako na podstawową regulację dotyczącą działających w poradniach zespołów orzekających. Zgodnie z nim wymienione w tym przepisie opinie i orzeczenia wydawane są przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych. Szczegółowe zasady działania tych zespołów, w tym tryb postępowania odwoławczego, reguluje wydane na podstawie art. 127 ust. 18 Ustawy Prawo oświatowe Rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Zgodnie z § 2 pkt 7 tego Rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o zespołach – należy przez to rozumieć zespoły orzekające działające w poradniach. Z kolei zgodnie z pkt 2 i 3 tego paragrafu, przez orzeczenia – należy rozumieć orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, opinie –należy rozumieć opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 

Zespoły orzekające powołuje dyrektor poradni, a ich szczegółowy skład określa § 4 Rozporządzenia.

 

Zespoły orzekające w poradniach  psychologiczno-pedagogicznych jako organy administracji

 

W przypadku kuratorów oświaty, rozpatrujących odwołania od orzeczeń wydanych przez zespoły orzekające, nie ma wątpliwości, że posiadają oni status organu administracji publicznej. Przemawia za tym chociażby art. 51 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym kurator oświaty wydaje decyzje administracyjne w sprawach określonych w Ustawie