Kąciki zainteresowań w przedszkolu
W każdej sali przedszkolnej wydzielone są różne kąciki, zwane kącikami aktywności lub tematycznymi. Zgromadzone są w nich rozmaite zabawki i pomoce, dzięki którym dzieci mogą podejmować działania w różnych sferach rozwoju. Organizuje się kąciki tradycyjne, spotykane w każdym przedszkolu, ale i niekonwencjonalne, zgodne z upodobaniami i zainteresowaniami dzieci oraz zależne od pomysłowości nauczyciela. Dlaczego w sali warto wydzielać kąciki? Jakie dobrze mieć i jak je organizować?
Kąciki? A po co?
Wydzielenie kącików w sali przedszkolnej ma niewątpliwe zalety. Przede wszystkim pozwala na jasny podział przestrzeni, dzięki czemu dzieci mogą łatwiej się w niej odnaleźć. Wiedzą, że puzzle znajdą w kąciku gier i układanek, a kredki są zawsze w kąciku plastycznym. Taka organizacja przedmiotów i zabawek zapewnia przedszkolakom poczucie bezpieczeństwa. Gdyby były one układane w przypadkowych miejscach, w sali z pewnością zapanowałby chaos i bałagan. Nie byłoby to miejsce sprzyjające ciekawej, odkrywczej zabawie – powodowałoby raczej frustrację i niepewność.
Zebranie pomocy, zabawek, przedmiotów w kąciki tematyczne pozwala stworzyć w sali świetne miejsca do rozwijania różnych dziecięcych obszarów aktywności: plastycznej, muzycznej, badawczej, przyrodniczej, regionalnej, czytelniczej, matematycznej, społecznej itd. Przyglądając się dzieciom bawiącym się w kącikach, nauczyciel ma doskonałą okazję do zaobserwowania i wychwycenia pasji oraz zainteresowań przedszkolaków. To, w jakim kąciku dziecko najchętniej się bawi, wskazuje nam jego mocne strony. Można to wykorzystać w planowaniu pracy indywidualnej z podopiecznym – we wspieraniu jego rozwoju w przypadku trudności, ale również w przypadku przejawiających się zdolności. Obserwacja dzieci bawiących się w kącikach pozwala też na zbadanie stosunków społecznych w grupie – kto jest liderem, kto ma najwięcej pomysłów na zabawy, kto się podporządkowuje.
W jaki sposób organizować kąciki?
Tworzenie kącików zainteresowań zależy od wielkości sali i posiadanego miejsca. Wiele z nas ma ten sam problem – tyle by się chciało, ale nie ma gdzie. Kącików może być wiele, zależy to tylko od naszej kreatywności i zainteresowań. Pewnym rozwiązaniem w przypadku braku miejsca jest urządzanie kącików czasowo, np. w tym samym miejscu organizujemy co miesiąc lub dwa inny kącik. Chodzi tutaj o kąciki nietypowe, bo te tradycyjne powinny być w sali na stałe.
Nie tylko miejsce w sali może być trudnością w tworzeniu kącików. Czasem mamy pomysł, ale niestety nie mamy środków na jego zrealizowanie, czyli po prostu nie mamy za co kupić pomocy do kącika. Pewnym rozwiązaniem może okazać się wsparcie rodziców – możemy poprosić ich o pomoc w wyposażaniu kącika. Oczywiście nie chodzi o kupowanie czegokolwiek. Być może mają w domu niepotrzebne już książki, którymi zasilą nasz kącik książki, albo mają za dużo guzików i podarują je do kącika matematycznego. Warto pokazać na zebraniu, jakie mamy kąciki w sali, i uświadomić rodzicom, że w przedszkolu wszystko się przydaje. Na pewno chętnie pomogą stworzyć jak najlepsze miejsce do rozwoju dla swoich dzieci.