Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 STYCZNIA 2017

 

Podsumowanie działań szkoły niepublicznej po pierwszym półroczu

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2015 r. poz. 1214),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

Szkoły niepubliczne posiadają całkowitą niezależność w zakresie planowania swojej pracy i sposobu przygotowania sprawozdania ze swojej działalności. Zarówno Ustawa o systemie oświaty, jak i Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nie precyzują, w jaki sposób dyrektor szkoły niepublicznej powinien przygotować podsumowanie roku szkolnego. Autonomia szkoły niepublicznej, określona w przepisach oświatowych, powoduje, że to prawo wewnątrzszkolne (statut, zarządzenia dyrektora) powinny określić zarówno sposób planowania pracy szkoły, jak i sposób podsumowania jej działalności. Sprawozdawczość może zostać określona przez organ prowadzący (właściciela szkoły).

 

Zasadniczo w szkołach i placówkach niepublicznych przyjmuje się – podobnie jak w szkołach i placówkach publicznych – podsumowanie pracy dwa razy w roku, tj. po pierwszym półroczu i na koniec roku szkolnego. Planowanie pracy szkoły powinno uwzględnić wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku, dlatego podsumowanie działań placówki niepublicznej powinno zostać przygotowane i przedstawione zgodnie z jej statutem. Ponieważ Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wskazuje, że również szkoły niepubliczne powinny stosować zasady współdziałania dyrektora i nauczycieli, podsumowanie działań także powinno zostać przygotowane przez dyrektora wspólnie z nauczycielami i przedstawione radzie pedagogicznej. Szkoły niepubliczne najczęściej przyjmują zasady organizacyjne takie jak dla szkół publicznych, tj. przeprowadzają podsumowanie swojej pracy dwa razy w roku. Podobnie jak w szkołach publicznych, informacja o pracy szkoły niepublicznej może zawierać:

 

  • kalendarz roku szkolnego,
  • zadania dyrektora szkoły (w tym wynikające z planu nadzoru pedagogicznego),
  • zadania związane z organizacją egzaminów zewnętrznych,
  • terminarz zebrań rad pedagogicznych (w tym rad szkoleniowych, wraz z tematyką i terminem szkoleń),
  • zakres działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

Kolejnym zadaniem szkoły jest przeprowadzanie analizy egzaminów zewnętrznych uczniów celem poprawy jakości ich pracy. Ocena zewnętrzna w postaci wyniku egzaminu zewnętrznego jest jednym ze wskaźników efektywności nauczania, dostarczającym szkole:

 

  • informacji o określonych wymaganiami egzaminacyjnymi osiągnięciach uczniów i szkoły,
  • informacji o efektywności kształcenia,
  • wiedzy umożliwiającej prognozowanie i planowanie osiągnięć uczniów i szkoły,
  • wiedzy o osiągnięciach uczniów, pracy nauczycieli i procesie kształcenia w szkole,
  • informacji przydatnej do planowania i modyfikowania procesu kształcenia.