Miesięczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej – krok po kroku
Obowiązkiem każdego nauczyciela jest planowanie swojej pracy tak, aby prowadzona przez niego grupa mogła osiągnąć zamierzone cele dydaktyczne i wychowawcze. W takim sposobie patrzenia na edukację często nie pamięta się o jednostkach. W podążaniu ku założonym efektom nie wolno zapominać o tym, jak istotny jest każdy przedszkolak. Niezależnie od placówki edukacyjnej, w której dziecko podlega kształceniu, ma ono prawo do otrzymania takiego samego zasobu edukacyjnego jak jego rówieśnicy w innych przedszkolach. Mały odkrywca, idąc do szkoły, powinien być wyposażony we wszystkie podstawowe umiejętności.
Z tak dużą odpowiedzialnością pedagog nie zostaje sam. Zrealizowanie tego obowiązku spoczywa również na osobach zarządzających placówką oświatową. Ponadto naprzeciw tym potrzebom wychodzą także liczne wydawnictwa edukacyjne, które przygotowują programy nauczania zatwierdzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zgromadzona w nich wiedza stanowi idealną bazę dla dalszego twórczego działania wychowawców, którzy tworzą miesięczne plany pracy. Jak zatem przygotować plan, który będzie nie tylko dokumentem, lecz także skutecznym narzędziem działań edukacyjnych? Czym kierować się przy jego tworzeniu i w jaki sposób organizować dostępne treści, by w pełni odpowiedzieć na potrzeby dziecięcego rozwoju?
Plan jako element całości
Pierwszym podstawowym elementem tworzonego planu miesięcznego jest gruntowne osadzenie go w rocznym planie działań edukacyjnych. Nie można traktować tworzonego harmonogramu jako osobnego, wyizolowanego elementu, który nie pasuje do reszty zadań grupy. Warto myśleć globalnie, gdyż umiejętności dzieci mają charakter rozwojowy. Wychowankowie poszerzają swoje zdolności, również w granicach jednej umiejętności. Krok po kroku zdobywają nową wiedzę i sprawności. Taki też powinien być plan nauczyciela: musi podążać za dziećmi i służyć jako przewodnik w rozwoju ich zdolności. Tworząc go, warto zatem zwrócić uwagę na potrzeby swojej grupy przedszkolnej, wiek dzieci i ich obecne zainteresowania. Upodobania przedszkolaków mają tu kluczowe znaczenie, ponieważ wpływają pozytywnie na ich motywację do pracy. Wiele zagadnień zrealizować można na różne sposoby, dlatego warto korzystać z tej różnorodności. Wyobraźnia nauczyciela powinna pełnić tu funkcję służebną wobec potrzeb podopiecznych.
Warto zapamiętać!