Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 18 STYCZNIA 2017

 

Zmiany w Karcie nauczyciela istotne dla poradni psychologiczno-pedagogicznych

 

Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.).

 

1 września 2017 r. wchodzi w życie nowa ustawa określająca sposób funkcjonowania polskiego systemu oświaty – Prawo oświatowe. Nie można jednak zapominać, że wraz z wejściem w życie tej ustawy zmianie ulegnie szereg innych aktów prawnych, dzięki czemu ich brzmienie zostanie dostosowane do nowej ustawy oświatowej. Wśród zmienianych aktów prawnych znajduje się także Karta nauczyciela. Czy planowana zmiana Karty nauczyciela będzie miała wpływ na pracę poradni psychologiczno-pedagogicznych?

 

Na początku należy przypomnieć, że zmiany w Karcie nauczyciela nie są wprowadzane bezpośrednio przez nową ustawę, ale na podstawie Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60, dalej jako ustawa nowelizująca). Zmiany przepisów można podzielić na dwie grupy:

 

  • pełną zmianę brzmienia przepisów Ustawy Karta nauczyciela,
  • wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych mających charakter przejściowy – umożliwiających łatwiejsze rozlokowanie kadry pedagogicznej w okresie wdrażania nowej struktury jednostek oświaty.

 

Zmiana przepisów KN

 

Zmiana zasad zasięgania informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych (CROD) – wchodzi w życie 1 marca 2017 r. W aktualnym stanie prawnym nie jest możliwe nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem, który był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną:

 

  • zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania,
  • wydalenia z zawodu nauczyciela.

 

Zgodnie z art. 10 ust. 8b KN w celu potwierdzenia spełniania powyższego warunku (a więc faktu niekaralności ww. karami dyscyplinarnymi) nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi informację z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych. Ustawa nowelizująca zakłada zmianę tej zasady, przenosząc na dyrektora obowiązek zasięgnięcia informacji z tego rejestru (zmiana brzmienia art. 10 ust. 8b oraz art. 85x ust. 1 pkt 2 KN). Twórcy przepisów nowelizujących zakładają przygotowanie narzędzia informatycznego, umożliwiającego dyrektorom weryfikację, na podstawie numeru PESEL nauczyciela, czy dany kandydat do pracy widnieje w CROD. W przypadku wyniku negatywnego (brak informacji o nauczycielu w rejestrze), dyrektor będzie otrzymywał odpowiedni komunikat. W przypadku wyniku pozytywnego (dane nauczyciela będą widnieć w rejestrze) dyrektor będzie zobowiązany do złożenia wniosku o udzielenie szczegółowych informacji z CROD (planowany nowy art. 85y ust. 1a KN). Informacja zwrotna z rejestru powinna zostać dyrektorowi udzielona w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.