OPUBLIKOWANO: 11 STYCZNIA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 12 STYCZNIA 2017
ZAKTUALIZOWANO: 29 LISTOPADA 2017
Ustawa Prawo oświatowe – zmiany dla poradni psychologiczno-pedagogicznych
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające Ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz.U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1616).
1 września 2017 r. weszła w życie nowa ustawa określająca zasady działania systemu oświaty – Ustawa Prawo oświatowe. Obecnie trwa przystosowywanie sposobu organizacji pracy do nowych przepisów, choć należy zwrócić uwagę, że do tej pory MEN nie wydał wszystkich przepisów wykonawczych, mających wpływ na pracę poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Wraz z Ustawą Prawo oświatowe weszła w życie Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe. Ustawa ta zawiera bardzo istotne regulacje prawne, dotyczące mechanizmów i trybu wdrożenia nowej Ustawy Prawo oświatowe. Przy okazji wprowadziła ona szereg zmian w wielu innych aktach prawnych, dostosowując ich brzmienie do nowego stanu prawnego. Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe zawiera też w art. 1 wskazanie terminów wejścia w życie Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tym przepisem nowa ustawa oświatowa, z pewnymi wyjątkami, weszła w życie 1 września 2017 r.
Zmiany w zakresie kształcenia specjalnego
Ustawa – Prawo oświatowe wprowadziła pewne zmiany w sposobie prowadzenia kształcenia specjalnego. Mają one pośredni bądź bezpośredni wpływ na sposób funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W art. 2 pkt 1 i 2 lit. a i b Prawa oświatowego wskazano, że system oświaty obejmuje również przedszkola z oddziałami specjalnymi, przedszkola i szkoły integracyjne oraz szkoły podstawowe i ponadpodstawowe z oddziałami specjalnymi. W przepisie art. 2 pkt 7 Ustawy wprowadzono także nazwę „ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy”, w miejsce funkcjonującego w Ustawie o systemie oświaty opisowego określenia ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Zmiany wprowadzane w systemie oświaty na podstawie Ustawy Prawo oświatowe w zakresie kształcenia specjalnego mają przede wszystkim charakter doprecyzowujący w stosunku do stanu prawnego określonego dotychczas w Ustawie o systemie oświaty


