OPUBLIKOWANO: 5 STYCZNIA 2017
Sieć i obwód – dlaczego przedszkolom nie ustala się obwodów?
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
W Ustawie o systemie oświaty zawarto dwa istotne obowiązki organizacyjne, których wykonanie spoczywa na jednostce samorządu terytorialnego. Należy do nich ustalenie sieci publicznych szkół i przedszkoli oraz wyznaczenie granic obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów.
Sieć nie jest pojęciem tożsamym z obwodem szkoły, a ustalenie obwodu nie dotyczy każdej jednostki systemu oświaty, a jedynie wcześniej wymienionych, czyli szkół podstawowych i gimnazjów. Obwodów nie ustala się zatem dla przedszkoli publicznych, a tym bardziej dla przedszkoli niepublicznych. Warto się wobec tego zastanowić, czym jest obwód i dlaczego nie ustala się go dla przedszkoli, w których realizowany jest obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Udział dziecka w zajęciach przedszkolnych nie zawsze jest zależny wyłącznie od woli rodziców. W przypadku rocznego przygotowania przedszkolnego mamy do czynienia z obowiązkiem, a więc rodzice muszą zapewnić dzieciom udział w tych zajęciach.
Sieci szkół i przedszkoli
Podstawę prawną do ustalenia sieci publicznych przedszkoli prowadzonych przez gminę daje art. 14a uso. Zgodnie z ust. 1 tej regulacji rada gminy w drodze uchwały ustala sieć prowadzonych przez siebie przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. W przypadkach uzasadnionych warunkami demograficznymi i geograficznymi rada gminy może uzupełnić sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o inne formy wychowania przedszkolnego.
Przez uzasadnione warunki demograficzne, o których mowa w tej regulacji, rozumieć należy zbyt dużą liczbę chętnych w stosunku do miejsc zagwarantowanych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych. Ustalenie sieci przedszkolnej polega na wskazaniu nazw i adresów publicznych przedszkoli i szkół prowadzących oddziały przedszkolne. Jeżeli inne formy wychowania przedszkolnego uzupełniają sieć przedszkolną, uchwała wskazuje również ich nazwy i adresy.
Przywołaną regulację można porównać do treści przepisu art. 17 uso., który stanowi podstawę prawną do ustalenia sieci szkół publicznych. Sieć publicznych szkół powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego, a jednocześnie droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:
- 3 km – w przypadku uczniów klas I–IV szkół podstawowych,
- 4 km – w przypadku uczniów klas V–VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów.


