Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Upowszechnianie czytelnictwa w żłobku i przedszkolu – działania dyrektora

 

Opracowała: Małgorzata Swędrowska, trener, nauczyciel, moderator, szkoli nauczycieli i studentów UAM, od 9 lat upowszechnia literaturę dziecięcą na warsztatach literackich w szkołach i przedszkolach, twórca koncepcji „czytania wrażeniowego”

 

Czytanie i obcowanie z literaturą wywiera niepowtarzalny wpływ na rozwój człowieka. Kształtuje osobowość, rozwija wyobraźnię, systematyzuje wiedzę o otaczającym świecie i o samym sobie, dostarcza wzorów zachowań, wzbudza refleksję na temat własnych działań i wyborów, inspiruje do samorozwoju. Zaszczepione w dzieciństwie zamiłowanie do książek procentować będzie przez całe życie. Dlatego tak ważne jest zanurzanie dzieci w dobrych tekstach literackich od najwcześniejszych lat. Jak to zrobić w grupie dzieci w wieku żłobkowym i przedszkolnym?

 

Działania dyrektora placówki

 

  1. Upowszechnianie czytelnictwa a plan roczny

 

Dyrektor placówki może zaproponować upowszechnianie czytelnictwa w planie rocznym żłobka i przedszkola. Pomysły na propagowanie postaw przyjaznych książkom mogą oscylować wokół kalendarza uroczystości i rozmaitych świąt. Innowacja będzie tu polegała na włączeniu tekstu literackiego, wiersza, opowiadania czy całej książki w każdą ceremonię.

 

  • Wrzesień

 

We wrześniu na powitanie jesieni można czytać z dziećmi kolejne rozdziały książki Alicji Ungeheuer-Gołąb Przygody Jeżyka spod Jabłoni (Skrzat, Kraków 2011). Krótkie rozdziały, proste słowa, pojedyncze zdania budują klimat literacki, sprzyjający percepcji małych dzieci. Tematyka książki krąży wokół przyjaźni, współpracy i współdziałania wśród małych zwierzątek. Jest tu miejsce na przeżywanie emocji, począwszy od zaciekawienia (Dlaczego Jeż opuścił las i wyruszył w świat na poszukiwanie własnego domu?), poprzez strach (Uwaga, nadchodzi lis, czai się na Kogucika!), smutek (Biedroneczka płacze, bo zgubiła mamę), kończąc na radości, która pojawia się najczęściej (Przyjaciele pokonali Lisa i wracali do domu jak bohaterowie, śpiewając wesołą piosenkę).

 

  • Grudzień

 

W grudniu, przed świętami, dużą frajdę sprawi dzieciom czytanie książki Święty Mikołaj (Media Rodzina, Poznań 2007). Skrzaty wraz ze św. Mikołajem przygotowują się do zimowych uroczystości i codziennie wykonują różne czynności. Zaczynają od sprzątania swoich domów, następnie piszą kartki świąteczne, pieką pierniki, stroją choinki, własnoręcznie przygotowują prezenty. Wreszcie nadchodzi upragniona Wigilia. Kolejne rozdziały książki mogą być prologiem do podejmowania przedświątecznych aktywności w przedszkolu, np. przed upieczeniem pierników dzieci zapoznają się z tekstem z książki, przed wykonaniem ozdób choinkowych dzieci słuchają, jakie pomysły na łańcuchy mieli bohaterowie.

 

  • Marzec

 

W marcu dzieci przez cały tydzień słuchają opowieści z książki Astrid Lindgren Wiosna w Bullerbyn (Zakamarki, Poznań 2008). Opisane z perspektywy małego dziecka przygody przyjaciół, którzy cieszą się z nadejścia najbardziej pachnącej i zielonej pory roku, mogą dostarczyć wiele radości i zainspirować do pierwszego po zimie spaceru w kaloszach po kałużach i przygotowania wiosennego pikniku.

 

  • Czerwiec

 

W czerwcu, świętując Dzień Ojca czy też organizując festyn rodzinny, można przeczytać z dziećmi książkę Tato, zbudujmy domek! (Bona, Kraków 2011). Dzięki tej lekturze na pewno pojawi się wiele uśmiechu, a nawet wspólne zajęcia majsterkowania z tatusiami. Warto też pomyśleć nad takim zaaranżowaniem obchodów święta rodziny w żłobku czy przedszkolu, by wplatać krótkie fragmenty tekstów w kolejne aktywności dla dzieci i dorosłych. Nadają się do tego książki wydawnictwa Zakamarki: Jak mama została Indianką, Jak tata pokazał mi wszechświat, Jak tata się z nami bawił, Dzień Dziecka w Bullerbyn.