Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie Dyrektora Przedszkola
z nadzoru pedagogicznego pełnionego w I półroczu oraz informacja o pracy przedszkola
1. Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego realizowanego w I półroczu
Sprawozdanie powstało na podstawie:
• wyników i wniosków z przeprowadzonych ewaluacji wewnętrznych,
• analizy efektów wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
• obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęć wychowawczo-dydaktycznych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej przedszkola,
• oceny terminowej i rytmicznej realizacji podstawy programowej,
• diagnozy bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu oraz podczas spacerów, wycieczek i wyjść poza teren przedszkola,
• kontroli prowadzenia dokumentacji pedagogicznej,
• monitoringu frekwencji dzieci,
• współpracy z rodzicami.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej
Prowadzono stały monitoring realizacji podstawy programowej.
1) Realizacja celów wynikających z podstawy programowej:
a) Ilu nauczycieli zrealizowało?
b) Ilu nauczycieli nie zrealizowało?
c) Jakie były przyczyny niezrealizowania?
2) Obszar podstawy programowej:
a) Ilu nauczycieli zrealizowało?
b) Ilu nauczycieli nie zrealizowało?
c) Jakie były przyczyny niezrealizowania?
3) Kompetencje kluczowe:
a) Ilu nauczycieli zrealizowało?
b) Ilu nauczycieli nie zrealizowało?
c) Jakie były przyczyny niezrealizowania?
4) Zalecane warunki i sposób realizacji (podstawy programowej):
a) Ilu nauczycieli zrealizowało?
b) Ilu nauczycieli nie zrealizowało?
c) Jakie były przyczyny niezrealizowania?
2. Ewaluacja, kontrola i wspomaganie
Ewaluację przeprowadziły zespoły:
• zespół ds. ewaluacji koncepcji w składzie:
• zespół ds. ewaluacji realizacji podstawy programowej i rozwoju dzieci w składzie:
• zespół ds. respektowania w przedszkolu norm społecznych w składzie:
Powołane zespoły przygotowały szczegółowe kryteria, a następnie określiły metody badawcze. Po przeprowadzonych badaniach zostały opracowane szczegółowe raporty wskazujące mocne i słabe strony pracy przedszkola oraz propozycje wniosków.
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Wnioski Rekomendacje
• przedszkole diagnozuje oraz analizuje wiadomości i umiejętności dzieci, a wyniki analiz wykorzystuje się do modyfikowania i ustalania kierunków dalszej pracy,
• realizowane projekty i programy rozwijają dzieci, które dzięki temu nabywają wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
• nauczyciele uwzględniają możliwości rozwojowe dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dokumentują pracę indywidualną i zespołową w dziennikach zajęć,
• dobór środków dydaktycznych, metod i form pracy nauczyciela jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, ich wieku i wspiera prawidłową realizację podstawy programowej,
• nauczyciele systematycznie realizują pracę w zakresie nabywania przez dzieci umiejętności określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
• przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji,
• w przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka,
• rodzice są informowani w sposób pisemny i ustny o osiągnięciach swoich dzieci,
• przedszkole diagnozuje i analizuje wiadomości i umiejętności nabyte przez dziecko, wyniki analiz wykorzystuje do modyfikowania i ustalania kierunków dalszej pracy oraz przekazywania informacji rodzicom,
• wdrażane wnioski przyczyniają się do rozwijania umiejętności i zainteresowań dzieci Na podstawie przeprowadzonych badań (ankiety, wywiady, obserwacje zajęć i analiza dokumentów) określono następujące rekomendacje:
• w pracy przedszkola w dalszym ciągu należy wykorzystywać dotychczasowe dobre doświadczenia w realizacji podstawy programowej,
• wszyscy nauczyciele powinni kontynuować działania podjęte na rzecz rozwijania wiadomości i umiejętności dzieci zgodnie z podstawą programową,
• należy zaplanować pozyskiwanie dodatkowych informacji i opinii od rodziców,
• należy zachęcać rodziców do większej partycypacji w działaniach podejmowanych przez przedszkole,
• wszyscy nauczyciele powinni informować rodziców o realizowanych programach wychowania przedszkolnego
Kontrola
W I półroczu w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora przeprowadzono następujące kontrole:
1) Kontrola dokumentacji nauczyciela:
a) dzienniki zajęć,
b) prowadzenie obserwacji pedagogicznej,
c) plany pracy,
d) inne dokumenty pod względem ich zgodności z przepisami prawa, podstawą programową, poprawności prowadzenia, precyzyjności i prawidłowości zapisów, rzetelności wpisywanych informacji, poprawności wnoszonych poprawek i terminowości ich prowadzenia.
Kontrola
Wnioski z kontroli Rekomendacje
1. Kontrole dzienników zajęć edukacyjnych wykazują pojedyncze uchybienia dotyczące terminowości i kompletności zapisów.
2. Z analizy zapisów w dziennikach zajęć wynika, że proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym nie zawsze były przestrzegane.
3. Zauważono brak wpisów do dziennika różnego rodzaju przedstawień teatralnych, koncertów 1. Systematycznie dokonywać wpisów do dzienników organizowanych koncertów, przedstawień itp.
2. Sprostowania błędu dokonywać przez skreślenie nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych kolorem czerwonym oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. Podpis potwierdzający sprostowanie umieszczamy bezpośrednio przy dokonanym sprostowaniu
Obserwacje zajęć
Temat obserwacji Wnioski
Systematyczność obserwacji pedagogicznych prowadzonych przez nauczycieli Nauczyciele systematycznie prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozę pedagogiczną dla dzieci pięcio- i sześcioletnich, a dla dzieci wymagających pomocy opracowują indywidualne programy wspomagania i korygowania rozwoju dziecka
Dostosowanie organizacji nauczania do potrzeb dzieci Nauczyciele dostosowują treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci
Przestrzeganie praw dziecka W przedszkolu przestrzegane są prawa dziecka, a wiedza o nich jest upowszechniana
Bezpieczeństwo podczas zajęć, zabaw i wyjść Nauczyciele dbają o bezpieczeństwo w czasie zabaw, zajęć, wyjść i wyjazdów z dziećmi
Wspomaganie
Na terenie przedszkola zostało przeprowadzonych szkoleń nauczycieli, a poza przedszkolem z udziału w szkoleniach i warsztatach skorzystało nauczycieli. W przedszkolu funkcjonowały także zespoły samokształceniowe.
Lp. Formy doskonalenia zawodowego Tematyka szkolenia Liczba nauczycieli
1 Prezentacja Zmiany w prawie oświatowym Wszyscy nauczyciele
2 Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami. Wykorzystanie technologii komputerowej do kontaktowania się z rodzicami 5
3 Warsztaty Bezpieczeństwo podczas zabaw ze zwierzętami domowymi 5
4 Konferencja Postępowanie z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2
5 Warsztaty metodyczne Analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej (diagnoza przedszkolna) Wszyscy nauczyciele
6 Warsztaty metodyczne Odimienna nauka wprowadzania dziecka w świat pisma 5
7 Konferencja Profilaktyka otyłości, rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych 4
8 Warsztaty metodyczne Rola rady pedagogicznej w tworzeniu i zapewnianiu jakości pracy przedszkola Wszyscy nauczyciele
9 Warsztaty Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach Wszyscy nauczyciele
10 Studia podyplomowe Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 3
Monitorowanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rodzaj zajęć:
1.
2.
3.
4.
5.
Data Czynności Uwagi
1. Obserwacja zajęć.
2. Obserwacja zajęć rozwijających zainteresowania.
3. Obserwacja spotkań z rodzicami.
4. Analiza dokumentacji
(miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)