OPUBLIKOWANO: 8 GRUDNIA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017
Skargi na dyrektora szkoły
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.),
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
Zasady rozpatrywania skarg reguluje Kodeks postępowania administracyjnego. Rozdział 2 tego aktu w całości został poświęcony zasadom składania skarg na poszczególne organy oraz sposobom załatwiania skargi. Zgodnie z art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Skarga może również zostać złożona na kierownika jednostki organizacyjnej, a więc może dotyczyć także dyrektora szkoły, ponieważ szkoła jest właśnie samorządową jednostką organizacyjną w rozumieniu ustaw samorządowych.
Kto rozpatruje skargę na dyrektora szkoły samorządowej?
Zgodnie z art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności kierowników gminnych jednostek organizacyjnych jest rada gminy. W przypadku szkół prowadzonych przez powiat zastosowanie ma pkt 4 przywołanego przepisu, w myśl którego skargę na kierownika jednostki organizacyjnej rozpatruje rada powiatu.
Organ rozpatrujący skargę na dyrektora szkoły różni się zatem w zależności od tego, czy jest to szkoła prowadzona przez gminę (szkoła podstawowa) czy też szkoła prowadzona przez powiat (szkoła ponadpodstawowa). Zawsze jednak skarga będzie rozpatrywana przez organ stanowiący danej jednostki samorządu terytorialnego, czyli radę gminy lub radę powiatu. Z uwagi na fakt, że są to organy o charakterze kolegialnym, a więc składające się z radnych, jedyną prawną możliwością działania takiego organu jest podjęcie uchwały w drodze głosowania radnych. Skarga na dyrektora szkoły jest zatem rozpatrywana w takiej samej formie, co oznacza, że rada gminy lub powiatu podejmuje stosowną uchwałę.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu do Wyroku z dnia 20 grudnia 2006 r. stwierdził, że „(…) jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych jest rada gminy (...). Nie ulega wątpliwości, że dyrektor szkoły prowadzonej przez gminę jest kierownikiem gminnej jednostki organizacyjnej, a prowadzenie szkoły przez gminę nie jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej. Wobec tego organem właściwym do rozpoznania skargi dotyczącej zadań lub działalności dyrektora szkoły prowadzonej przez gminę jest rada gminy, jak stanowi art. 229 pkt 3 k.p.a. (...)”.
Kiedy na dyrektora może zostać złożona skarga?
Przedmiot skargi został wskazany w przywołanym wcześniej art. 227 k.p.a. i jest nim zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Warto jednak zauważyć, że te powody złożenia skargi na dyrektora mają charakter jedynie przykładowy, a przyczyny mogą też obejmować kwestie niewskazane w tej regulacji. Oznacza to, że obowiązujące przepisy nie określają szczegółowo zakresu spraw, jakich może dotyczyć skarga złożona na dyrektora szkoły, a określenie zawarte w art. 229 k.p.a., zgodnie z którym skarga ma dotyczyć „działalności” kierownika jednostki organizacyjnej, trzeba rozumieć szeroko. Praktycznie każdą skargę można więc przedłożyć do rozpatrzenia radzie gminy lub powiatu.