OPUBLIKOWANO: 6 GRUDNIA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 19 LUTEGO 2018
Sprawozdanie z planu finansowego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1311 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2342 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911).
Stosownie do treści § 32 Rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej sprawozdanie finansowe sporządza się w terminie trzech miesięcy od dnia, na który zamyka się księgi rachunkowe.
Istotny wymóg został zawarty także w § 33 wspomnianego Rozporządzenia. Stosownie do tego przepisu sprawozdanie finansowe jednostki i placówki podpisują, odpowiednio, kierownik jednostki i główny księgowy. Kwestią odrębną jest to, kto w praktyce sporządza sprawozdanie w jednostce – dyrektor może powierzyć to zadanie głównemu księgowemu, przepisy bowiem tego nie zakazują, ale składając wraz z księgowym podpis na sprawozdaniu, potwierdza jego prawidłowość.
Należy również zwrócić uwagę, że z treści § 34 ust. 1 Rozporządzenia wynika obowiązek przekazania przez dyrektora poradni sprawozdania finansowego organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 31 marca roku następnego.
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych
O istotności sprawozdania finansowego świadczy wpisanie do Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych regulacji dotyczących błędów popełnianych przy sporządzaniu tego sprawozdania. Określa je art. 18 pkt 2 ww. Ustawy, zgodnie z którym naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2010 r. i określa następujące rodzaje naruszeń związanych ze sprawozdaniami finansowymi:
- niesporządzenie w terminie sprawozdania,
- nieprzekazanie w terminie sprawozdania,
- wykazanie w tym sprawozdaniu danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów został zawarty w art. 31 Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Należy do nich:
- upomnienie,
- nagana,
- kara pieniężna,
- zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi (od roku do pięciu lat).
Karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, obliczonego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego, należnego w roku, w którym doszło do tego naruszenia.
Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wyklucza, przez czas określony w orzeczeniu o ukaraniu, możliwość pełnienia w jednostce sektora finansów publicznych funkcji:
- kierownika, zastępcy kierownika lub dyrektora generalnego,
- członka zarządu,
- skarbnika, głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego,
- kierownika lub zastępcy kierownika komórki bezpośrednio odpowiedzialnej za wykonywanie budżetu lub planu finansowego.


