OPUBLIKOWANO: 6 GRUDNIA 2016
Problemy z koncentracją uwagi
Wraz z rozwojem cywilizacji i nowoczesnej technologii człowiek tłoczy w swe płuca powietrze coraz gorszej jakości, a środowisko, w którym żyje, jest coraz bardziej zanieczyszczone olbrzymim hałasem i ostrym światłem. Niestety, nie jest ono sprzyjające dla rozwoju człowieka, którego natura oczekuje harmonii i spokoju. Broniąc się przed napływem negatywnych bodźców, człowiek staje się nerwowy, a nawet agresywny. Organizm reaguje np. uszkodzeniem narządu słuchu, kłopotami z sercem, rozdrażnieniem, a także problemami z koncentracją uwagi, z uczeniem się oraz spadkiem nastroju w wyniku dostarczania zbyt dużej ilości bodźców.
Uwaga – definicja i rodzaje
Chcąc zająć się deficytami koncentracji uwagi, pokrótce przytoczę definicje niezbędne do opracowania powyższego tematu. Na pierwszy plan wysuwa się uwaga, która jest jednym z procesów poznawczych zachodzących w ośrodkowym układzie nerwowym; dzięki niej otrzymujemy możliwość poznawania świata, otaczających nas rzeczy, zjawisk, procesów i wydarzeń. Mózg dokonuje selekcji docierających informacji, analizuje je, zapamiętuje, odtwarza i organizuje we wszelkie struktury tematyczne i logiczne. Uwaga jest niezbędnym elementem procesów poznawczych odpowiedzialnych za percepcję, pamięć i uczenie się, służy tworzeniu i modyfikowaniu wiedzy w celu poznawania otaczającego świata. Procesy te mają wpływ na nasze zachowania i reakcje wobec otoczenia. Na tle wszystkich procesów uwaga zajmuje szczególnie istotne miejsce. Dzięki prawidłowo funkcjonującej uwadze wszystkie inne procesy mają szansę na dobrą pracę. Z zewnątrz płyną do nas ogromne ilości informacji, jednak nasza uwaga skupia się tylko na tych, które są dla nas interesujące i ważne, pomijając i uwalniając od pozostałych. Krótko mówiąc, uwaga daje nam zdolność pomijania mniej ważnych informacji, a zapamiętywania tych istotnych dla nas.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje uwagi: dowolną i mimowolną. Na uwagę dowolną składają się rzeczy i przedmioty będące w zasięgu naszego zainteresowania, które ciekawią nas za sprawą własnej woli. Natomiast o uwadze mimowolnej mówimy wówczas, kiedy docierają do nas bardzo charakterystyczne bodźce, na które zwracamy uwagę mimo woli. Zaliczamy do nich nieoczekiwane dźwięki, obrazy i przedmioty o rzucającym się w oczy wyglądzie.
Koncentracja uwagi to umiejętność skupiania się na tym, czym się zajmujemy, czego jesteśmy świadomi i w co zaangażowani. Kiedy więc pojawiają się trudności? Gdy jedna z funkcji uwagi zostaje osłabiona, zaburzona i przestaje odgrywać swoją rolę, wówczas pojawiają się kłopoty. Hipotezę o istnieniu zaburzeń koncentracji u dziecka stawiamy wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:
- występuje co najmniej sześć objawów z listy zespołu zaburzeń uwagi i nadaktywności DSM IV (amerykańska klasyfikacja zaburzeń i chorób psychicznych),
- objawy trwają dłużej niż pół roku,
- występują one w wielu aspektach aktywności dziecka (np. w szkole i w domu),
- objawy występują przed siódmym rokiem życia i uporczywie utrzymują się.
Trudności z koncentracją


