OPUBLIKOWANO: 23 LISTOPADA 2016
Wpływ nowoczesnych technologii na rozwój dzieci
Wraz z rozwojem technologii informatycznych nasze życie, a zwłaszcza życie naszych dzieci, zmienia się diametralnie, niosąc za sobą wiele innowacyjnych, ciekawych i korzystnych rozwiązań, ale stwarza także pewne zagrożenia. Wraz z rozwojem nowych technologii i internetu rośnie nowe, nieporównywalne z wcześniejszymi, pokolenie młodych ludzi, których spojrzenie na świat i podejście do życia jest z gruntu inne. Odmienność ta często rodzi obawę i niepokój, a my, dorośli, zadajemy sobie pytanie: czy to wszystko zmierza we właściwym kierunku?
„Pokolenie dzieci sieci”
Dzisiejszy młody człowiek ma kompletnie inne potrzeby niż starsze pokolenie. Uczy się inaczej, wchodzi w zaskakujące interakcje. Jego mózg ciągle domaga się bodźców. Młodzież rzadko korzysta dziś z telewizji, zwracając się w stronę cyfrowych technologii np. smartfonów i tabletów. Coraz częściej spotykamy się z określeniem „pokolenie dzieci sieci”. Pojawiają się nowe możliwości dla młodych ludzi, którzy są otwarci na współpracę, swobodną komunikację, zabawę i naukę. Rodzice i nauczyciele nie mogą pozostać wobec tych wyzwań obojętni i muszą je podejmować. Chcąc być partnerem w rozwoju młodzieży, potrzeba mądrej kontroli i akceptacji ich wyborów. Nowoczesne technologie wrosły w życie młodych, stając się integralną częścią, zupełnie jak przyroda wokół nas.
Negatywne skutki nadużywania nowych technologii
Jak będzie rozwijał się mózg młodego człowieka, zależy od tego, co robi w sieci, czy korzysta z mądrych i rozwijających treści i gier, czy może raczej nadużywa gier, w których dominuje przemoc. Zdarza się, że nadmierne używanie technologii uzależnia młodych. Wycofują się z relacji społecznych, nie tolerują aktywności fizycznej i mają złe wyniki w szkole. Przestrzeganie norm społecznych zanika, młodzi nie mają wstydu i zahamowań. Uczestnicząc w brutalnych grach, w życiu zachowują się agresywnie i nie potrafią kierować się empatią nawet w stosunku do członków najbliższej rodziny. Również w internecie nie mają skrupułów ‒ kradną cudze materiały, czy treści, zdarza się też, że obrażają rówieśników, używają przemocy wobec nich, a co gorsza terroryzują. Są bezkarni i rozzuchwaleni. Trzeba pamiętać również, że młody człowiek stał się samotny, ponieważ większość swojego czasu spędza w towarzystwie komputera. Młodzież także to dostrzega, brakuje jej kontaktów z rodziną, ale nie potrafi nic z tym zrobić. Bardzo często młodzi ludzie uciekają w świat wirtualnych gier komputerowych, ponieważ tam spełniają się i czują, że są kimś znaczącym. Natomiast w realnym świecie ich funkcjonowanie pozostawia wiele do życzenia. Młodzi ludzie czują się mało wartościowi i mają niską samoocenę. Istotne jest również to, że czują się nierozumiani przez starsze pokolenia. Marzą o nieszablonowych szkołach, w których będą mogli uwolnić swoją kreatywność. Pragną rozwijać się i stawiają na praktyczną, interdyscyplinarną naukę bez suchej teorii. To wizja szkoły bez stygmatyzowania, oceniania, niszczenia charakterów i pasji, gdzie uczeń ma coś do powiedzenia, mając prawo wyboru przedmiotów, które go interesują. Oczywiście to szkoła cyfrowa bez papierowych książek, komunikatywna i otwarta na dyskusje. Dzisiejsza edukacja nie spełnia oczekiwań młodych ludzi, szkoła nie nadąża za nieustającą zmianą i wymaga rewolucyjnych zmian.


