Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 18 LISTOPADA 2016

 

Rodzaje wydatków, na które można przeznaczyć dotację od gminy

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Na jakie cele (szczegółowo) mają być wykorzystane środki z dotacji zarówno na dziecko zdrowe, jak i z niepełnoprawnością? Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 90 ust. 2b Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz art. 14 Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę, pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

 

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowa treść art. 90 ust. 3d Ustawy o systemie oświaty, ustalająca dopuszczalne rodzaje wydatków, na które można przeznaczyć dotację otrzymywaną przez osobę prowadzącą niepubliczne przedszkole od gminy. Stosownie do tego przepisu dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

 

  • pokrycie wydatków bieżących szkół i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły (przedszkola), w tym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej szkołę (przedszkole), jeżeli pełni funkcję dyrektora szkoły, z wyjątkiem wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów lub wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
  • zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, obejmujących:

 

  • książki i inne zbiory biblioteczne,
  • środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach,
  • sprzęt sportowy i rekreacyjny,
  • meble,
  • pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości, w momencie oddania do używania.

 

Nowa treść przywołanego przepisu nie pozostawia już wątpliwości, że dotację można przeznaczyć na wynagrodzenie osoby prowadzącej przedszkole – możliwość ta w stanie prawnym obowiązującym przez 1 stycznia była często podważana. Oprócz tego regulacja wskazuje katalog środków dopuszczalnych wydatków, w tym środków trwałych, na które dotacja może być przeznaczona. Podkreślić jednak należy, że Ustawa nadal posługuje się pojęciem wydatków bieżących, które bywa różnie interpretowane przez osoby prowadzące niepubliczne przedszkola oraz organy dotujące – gminy – co bywa źródłem problemów wynikających z konieczności zwrotu błędnie wydatkowanej, zdaniem samorządu, dotacji. Ustawa