Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 4 LISTOPADA 2016

 

Nowelizacja Ustawy o systemie informacji oświatowej – omówienie projektu

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 45 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 722),
  • Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 811 ze zm.).

 

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji dostępny jest projekt Ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej. Jak wynika z uzasadnienia do niego, konieczność nowelizacji jest związana z kwestiami technologicznymi funkcjonowania systemu informacji oświatowej i dotyczy zmiany architektury SIO, usprawnienia komunikacji użytkowników SIO i modyfikacji schematu przekazywania danych. Proponuje się, aby architekturę SIO stanowiła jedna baza danych SIO, a komunikacja użytkowników z bazą odbywała się przez przeglądarkę internetową.

 

Dostęp przez przeglądarkę z wielu stanowisk i odejście od sekwencyjnego wprowadzania danych w SIO

 

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji obecna architektura SIO obejmuje centralną bazę danych SIO (której administratorem jest minister właściwy ds. oświaty i wychowania) oraz lokalne bazy danych SIO (których administratorami są kierownicy podmiotów zobowiązanych do przekazywania danych do centralnej bazy SIO, tj. głównie dyrektorzy publicznych i niepublicznych szkół i placówek oświatowych). Komunikacja bazy danych SIO i kilkudziesięciu tysięcy lokalnych baz danych SIO stwarza istotne problemy. Obecna architektura w praktyce uniemożliwia pracę na wielu stanowiskach w danej szkole lub placówce oświatowej (jednostce) i nie jest odporna na awarie lokalnych komputerów, co powoduje często utratę danych przez jednostki. W celu odzyskania danych muszą one przeprowadzać czasochłonną procedurę, wymagającą złożenia wniosku o odzyskanie danych do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uzasadnienie wskazuje, że dostęp do bazy danych SIO przez przeglądarkę internetową umożliwi wykorzystanie wielu stanowisk pracy w danej jednostce, a tym samym znacznie ułatwi i usprawni proces przekazywania danych przez podmioty do tego zobowiązane. Ponadto wykorzystanie przeglądarki internetowej do przekazywania danych do bazy SIO rozwiąże problem ich utraty.

 

Konsekwencją takich założeń jest zmiana poszczególnych regulacji odnoszących się do udostępniania danych z bazy SIO. Przykładowo, zmianie ulega art. 50 ust. 2 i 3 Ustawy o systemie informacji oświatowej. Przepisy te obecnie stanowią, że zestawienia są udostępniane w bazie danych SIO, natomiast po nowelizacji wyrazy „w bazie danych SIO” zastępuje się słowami „na portalu systemu informacji oświatowej”.

 

Zwrócić tu należy również uwagę na nową regulację, jaką będzie art. 67 ust. 5 omawianej Ustawy. Zgodnie z tym przepisem dostęp do bazy danych SIO jest uprawniony wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten jest związany właśnie z wprowadzeniem nowego rozwiązania, czyli możliwości komunikacji z bazą danych SIO przez przeglądarkę internetową.

 

W projektowanej zmianie Ustawy o systemie informacji oświatowej odchodzi się także od procedury sekwencyjnego wprowadzania danych. Polega ona na konieczności przestrzegania określonej kolejności ich wprowadzania. Obecnie najpierw do lokalnej bazy danych SIO wprowadza się dane identyfikacyjne (tj. imię, nazwisko, PESEL), a dopiero po ich pozytywnej weryfikacji z rejestrem PESEL pozostałe dane, czyli dane dziedzinowe. Dane dziedzinowe dotyczące oświaty można zatem przekazać dopiero po zweryfikowaniu danych identyfikacyjnych osoby, której dotyczą. Sekwencyjny schemat uniemożliwia import do bazy danych SIO szerszego zakresu danych (tj. ponad dane identyfikacyjne), według uzasadnienia do projektu nowelizacji istotnie utrudniając tym samym procedurę wprowadzania danych.

 

Odejście od procedury sekwencyjnego wprowadzania danych umożliwi użytkownikowi jednoczesne wprowadzenie do bazy SIO danych identyfikacyjnych i danych dziedzinowych. Następnie (tak jak do tej pory) przekazane dane identyfikacyjne będą podlegać weryfikacji z rejestrem PESEL. Zaproponowany sposób uprości procedurę wprowadzania danych, umożliwiając jednocześnie import danych dziedzinowych do bazy danych SIO ze źródeł zewnętrznych.

 

W wyniku tej zmiany bezprzedmiotowe stają się regulacje zawarte w rozdziale 7 Ustawy o systemie informacji oświatowej, zatytułowanym „Odzyskiwanie utraconych danych z lokalnych baz danych SIO” (zostanie uchylony) i procedura postępowania homologacyjnego w celu potwierdzenia spełniania przez oprogramowanie służące do prowadzenia lokalnych baz danych SIO, inne niż dostarczone nieodpłatnie przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania, warunków technicznych określonych w odrębnych przepisach.

 

Zmiana sposobu weryfikacji danych identyfikacyjnych ucznia z danymi w rejestrze PESEL