Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 28 PAŹDZIERNIKA 2016

 

Pojęcie wydatków bieżących po nowelizacji Ustawy o systemie oświaty

 

Opracowała: Diana Kaczorek, prawnik, legislator, pracownik administracji publicznej

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1010),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).

 

Relacja między wydatkami bieżącymi gminy a wysokością dotacji dla niepublicznych i publicznych (niegminnych) przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych

 

System dotowania publicznych (niegminnych) i niepublicznych przedszkoli, publicznych (niegminnych) i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w publicznych (niegminnych) i niepublicznych szkołach podstawowych został tak zorganizowany, że wysokość dotacji dla tych jednostek oblicza się, biorąc pod uwagę wysokość wydatków bieżących ponoszonych przez gminy na gminne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego i oddziały przedszkolne w gminnych szkołach podstawowych. Nowelizacja Ustawy o systemie oświaty, dokonana Ustawą z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, wprowadza od 1 stycznia 2017 r. dwie istotne zmiany wpływające na sposób wyliczania dotacji dla ww. placówek. Po pierwsze, dodano do Ustawy o systemie oświaty art. 78b ust. 10, w którym znalazła się definicja wydatków bieżących na potrzeby określenia dotacji m.in. dla placówek wychowania przedszkolnego. Po drugie, określono zakres wydatków bieżących będących podstawą do wyliczenia dotacji.

 

Definicja wydatków bieżących

 

Definicja wydatków bieżących na potrzeby określenia dotacji dla publicznych, lecz nieprowadzonych przez gminę, oraz niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych prowadzących oddział przedszkolny została określona przez powołanie na art. 236 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych. Artykuł 78b ust. 10 uso. stanowi, że przez wydatki bieżące należy rozumieć wszystkie wydatki bieżące, o których mowa w art. 236 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych, zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez tę jednostkę, odpowiednio, przedszkoli, szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, z przeznaczeniem na ten oddział przedszkolny i innych form wychowania przedszkolnego. W przepisie tym doprecyzowano, że w zakres wydatków bieżących wlicza się wydatki zaplanowane w jednostkach organizujących wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i szkół podstawowych prowadzących oddział przedszkolny. Nie wlicza się do nich natomiast wydatków zaplanowanych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 Ustawy o finansach publicznych.

 

W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wskazano, że wprowadzenie tych założeń nie zmienia sposobu ustalania wydatków bieżących, a jedynie doprecyzowuje obecne stanowisko i ma na celu rozwianie pojawiających się wątpliwości.

 

Ponadto jednoznacznie określono, że podstawą do ustalania wysokości dotacji (w oparciu o podstawową kwotę dotacji) jest plan dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Należy uwzględnić wszystkie wydatki bieżące zaplanowane na rok budżetowy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przez nią, odpowiednio, przedszkoli, szkół podstawowych, w których zorganizowano oddział przedszkolny, i innych form wychowania przedszkolnego.

 

Definicja wydatków bieżących z art. 236 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych

 

Artykuł 236 Ustawy o finansach publicznych