OPUBLIKOWANO: 21 PAŹDZIERNIKA 2016
Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 7, 8 i 9
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.).
Wymaganie 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych
Wymagania wobec szkół i placówek, oprócz wskazań dotyczących pracy dydaktycznej i wychowawczej, wskazują na potrzebę współdziałania nauczycieli w planowaniu procesów edukacyjnych oraz współdziałania przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Umiejętność współpracy i współdziałania w zespole jest jedną z tzw. umiejętności kluczowych, które system oświaty jest zobowiązany kształtować na wszystkich etapach edukacyjnych.
Wymaganie 7 na poziomie podstawowym określa następujące obowiązki nauczycieli przedszkola:
- wykonywanie zadań zespołowo,
- wspólne planowanie procesów edukacyjnych,
- współpraca przy realizacji procesów edukacyjnych,
- współpraca podczas analizy efektów swojej pracy,
- wspólne rozwiązywanie problemów.
Obowiązek współpracy nauczycieli oznacza również wspólną odpowiedzialność za osiągane efekty. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany tworzyć ramy organizacyjne współpracy i kształtować odpowiedni klimat w miejscu pracy. Poważnym problemem jest dążenie niektórych nauczycieli do rywalizacji i konkurencji, co zaburza prawidłową współpracę i współdziałanie zespołu nauczycieli przedszkola.
Na realizację wymagania składają się takie elementy jak:
- współpraca nauczycieli w organizacji procesów edukacyjnych, wspólne ustalenia dotyczące ich planowania i realizacji,
- uczenie się od siebie – rozwiązywanie problemów, doskonalenie metod, wzajemne wsparcie, analizowanie swojej pracy,
- postrzeganie uczenia się i nauczania jako procesów interdyscyplinarnych,
- współpraca nauczycieli jako przykład dla dzieci, zarówno w perspektywie uczenia się współpracy, jak i uczenia się przez całe życie,
- uczenie się jako proces, który następuje podczas wymiany doświadczeń w grupie.
Współpraca nauczycieli realizowana jest na trzech poziomach:


