OPUBLIKOWANO: 11 PAŹDZIERNIKA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 28 LISTOPADA 2017
Zespół orzekający wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. z 2001 r. Nr 73 poz. 763 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1743),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575).
Zgodnie z art. 127 ust. 10 Ustawy Prawo oświatowe opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
Do wydawania opinii w sprawie wczesnego wspomagania stosuje się przepisy Rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Zgodnie z tym aktem w poradniach działają zespoły orzekające, które wydają opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Zespoły te powołuje dyrektor poradni, który wchodzi zresztą w skład zespołu jako jego przewodniczący, ewentualnie upoważnia inną osobę do objęcia tej funkcji. W skład zespołu wchodzi również psycholog, pedagog, lekarz oraz inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Wniosek o wydanie opinii zawiera:
- imię (imiona) i nazwisko dziecka lub ucznia,
- datę i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia,
- numer PESEL dziecka lub ucznia, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość,
- adres zamieszkania dziecka lub ucznia,
- w przypadku dziecka lub ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub ośrodka:
- nazwę i adres przedszkola, szkoły lub ośrodka,
- oznaczenie oddziału w szkole, do którego uczeń uczęszcza,
- nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe;
- imiona i nazwiska rodziców dziecka lub ucznia, adres ich zamieszkania oraz adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania,
- określenie przyczyny i celu, dla których jest niezbędne uzyskanie orzeczenia lub opinii,
- informację o poprzednio wydanych dla dziecka lub ucznia orzeczeniach lub opiniach – jeżeli takie zostały wydane, wraz ze wskazaniem nazwy poradni, w której działał zespół, który wydał orzeczenie lub opinię, a w przypadku opinii wydanych przez zespół opiniujący działający w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej – nazwy niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- informację o stosowanych metodach komunikowania się – w przypadku gdy dziecko lub uczeń wymaga wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji (AAC) lub nie posługuje się językiem polskim w stopniu komunikatywnym,
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu wnioskodawcy, jeżeli takie posiada,
- podpis wnioskodawcy,
- oświadczenie wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych,
- zgodę pełnoletniego ucznia na wydanie opinii,
- zgodę na uczestniczenie specjalistów w pracach zespołu (w przypadku pełnoletniego ucznia – również zgodę tego ucznia),
- oświadczenie wnioskodawcy, że jest on rodzicem sprawującym władzę rodzicielską nad dzieckiem lub uczniem, prawnym opiekunem dziecka lub ucznia lub osobą (podmiotem) sprawującym pieczę zastępczą nad dzieckiem lub uczniem – jeżeli dotyczy,


