Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 LIPCA 2018

 

Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).

 

Minister Edukacji Narodowej podpisała 25 sierpnia 2017 r. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z nowym aktem nadzór jest sprawowany w czterech formach:

 

  • ewaluacji działalności szkół,
  • kontroli przestrzegania przepisów prawa,
  • wspomagania pracy szkół,
  • monitorowania.

 

Ewaluacja jest rozumiana jako proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę. Wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w szkole lub placówce.

 

Kontrola to działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub dyrektora szkoły prowadzone w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.

 

Wspomaganie to działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub dyrektora szkoły, mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkole procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowane na rozwój uczniów i wychowanków.

 

Monitorowanie to działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub dyrektora szkoły, obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły.

 

Poprzednio Ustawa o systemie oświaty, a obecnie Ustawa Prawo oświatowe nakłada na ministra właściwego ds. oświaty i wychowania obowiązek prowadzenia elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego. Powstała ona w celu wykonywania zadań określonych w art. 60 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym minister podejmuje działania służące zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, w szczególności:

 

  • opracowuje i modyfikuje narzędzia nadzoru pedagogicznego,
  • opracowuje programy szkoleń osób realizujących zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego oraz organizuje takie szkolenia,
  • analizuje i opracowuje dane dotyczące nadzoru pedagogicznego,
  • opracowuje corocznie i ogłasza na stronie internetowej obsługującego go urzędu informacje o wynikach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego dostęp do platformy nadzoru pedagogicznego mają:

 

  • pracownicy organów i instytucji wykonujący zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego, koordynujący lub nadzorujący ich realizację,
  • dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie, wychowankowie i rodzice – w zakresie odpowiednim do ich udziału w ewaluacji, kontroli i monitorowaniu, realizowanych z zastosowaniem narzędzi udostępnionych na elektronicznej platformie nadzoru pedagogicznego,
  • przedstawiciele organów prowadzących placówki oświatowe – w zakresie wyników nadzoru pedagogicznego w poszczególnych szkołach lub placówkach,
  • przedstawiciele organów prowadzących szkoły – w zakresie realizacji zadania, o którym mowa w art. 11 ust. 7 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (np. wójt w gminie), w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (np. radzie gminy) informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty lub właściwego ministra w szkołach i placówkach tych typów i rodzajów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

 

Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego