Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 20 WRZEŚNIA 2016

 

Organizacja kształcenia specjalnego uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

W jednej klasie IV mamy trzech uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego:

 

  • jeden uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną,
  • drugi uczeń z niepełnosprawnością ruchową, w zaleceniach orzeczenia wskazana jest pomoc pedagoga specjalisty,
  • trzecie dziecko – uczeń słabosłyszący, w zaleceniach orzeczenia wskazany jest udział pedagoga specjalisty w planowaniu i organizacji procesu edukacyjnego, szczególnie na lekcjach języka polskiego, matematyki, języka obcego.

 

Czy w takiej sytuacji powinien być to jeden wspólny nauczyciel specjalista, czy dla każdego dziecka osobny? Jak należy nazwać stanowisko nauczyciela w umowie o pracę, jakie powinno być pensum tego pracownika?


Planujemy w szkole podstawowej  zatrudnić dwóch asystentów nauczyciela. Nasz regulamin wynagradzania pracowników niepedagogicznych nie przewiduje takiego stanowiska. Na jakiej podstawie prawnej należy zawrzeć umowy, jak ustalić wynagrodzenie takiego pracownika?

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.).

 

Podstawę prawną do zatrudnienia specjalistów, o których mowa w pytaniu, zawiera § 7 ust. 2 oraz 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Zgodnie z ust. 2 tej regulacji w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: