Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 15 WRZEŚNIA 2016

 

Ewaluacja w przedszkolu – wymaganie 4, 5 i 6

 

Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.).

 

Kolejne wymagania ewaluacyjne wskazują na potrzebę organizacji pracy przedszkola w taki sposób, żeby dzieci mogły realizować swoje pomysły, miały poczucie bezpieczeństwa oraz mogły rozwijać swoje uzdolnienia.

 

Wymaganie 4. Dzieci są aktywne

 

Pierwsze z omawianych wymagań nakłada na przedszkole (na poziomie podstawowym) obowiązek:

 

  • stwarzania sytuacji, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności,
  • angażowania dzieci w zajęcia prowadzone w przedszkolu i zachęcania ich do uczestniczenia,
  • wdrażania dzieci do samodzielności.

 

Na poziomie wysokim przedszkole powinno umożliwić podopiecznym inicjowanie i realizowanie działań na rzecz własnego rozwoju oraz uczestniczenie w działaniach na rzecz społeczności lokalnej.

 

W edukacji przedszkolnej akceptacja i wykorzystanie aktywności jest rzeczą oczywistą i wynika w dużym stopniu z podstawy programowej. Wymagania ewaluacyjne – oprócz opisu zadań przedszkola i nauczycieli – na nowo definiują pojęcia i terminy edukacyjne. W przypadku aktywności wymaganie wskazuje nie tylko na potrzebę uczestnictwa dzieci w różnych działaniach organizowanych przez placówkę, ale również na zgłaszanie i podejmowanie własnych inicjatyw. Oczywiście zadanie stojące przed nauczycielem to nie tylko realizacja inicjatyw dzieci, ale przede wszystkim uczenie wychowanków aktywności i potrzeby współuczestniczenia w życiu przedszkolnym. Za najważniejsze w tym wymaganiu uważa się m.in.:

 

  • różnorodny kontekst aktywności dzieci (osobisty, grupowy, wspólnotowy, przedszkolny, środowiskowy, lokalny, globalny itp.),
  • powiązanie aktywności z realizacją koncepcji pracy przedszkola, która zakłada uczenie odpowiedzialności za własne działania i rozwój,
  • wpływ dzieci na organizację procesu uczenia się,
  • kształtowanie aktywnej postawy wobec rzeczywistości,
  • kształcenie umiejętności komunikacyjnych i organizacyjnych,
  • współpracę dzieci w realizacji przedsięwzięć będących wynikiem ich inicjatyw.

 

Badanie realizacji tego wymagania ze zrozumiałych względów musi opierać się na obserwacji zajęć. Istotna jest odpowiedź na następujące pytania:

 

  • W jaki sposób nauczyciel angażuje dzieci?
  • Jak wspiera te dzieci, które nie są zaangażowane?
  • W jaki sposób nauczyciel wykorzystuje inicjatywy dzieci do organizacji zajęć?
  • Czy nauczyciel prowadzi z dziećmi dialog na temat przebiegu zajęć, pozwalając im zgłaszać własne pomysły?