Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 12 WRZEŚNIA 2016

ZAKTUALIZOWANO: 17 LISTOPADA 2017

 

Zasady pracy z uczniem niedowidzącym i niewidomym. Część I

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 poz. 1534).

 

Wzrok, słuch, węch, smak, dotyk – to podstawowe narzędzia, dzięki którym rozpoznajmy otoczenie. Trudności, które spotykają dziecko o uszkodzonych zmysłach, są na tyle poważne, że potrzebuje ono wsparcia w trakcie rozwoju, a jego edukacja wymaga organizacji szczególnych warunków. Deficyty dziecka niedowidzącego wynikają z uszkodzonego narządu wzroku. Jego problemy mogą być bardzo zróżnicowane ze względu na rozmaite przyczyny niepełnosprawności, wśród których wymienić można:

 

  • obniżoną ostrość widzenia,
  • ubytki w jego polu,
  • obniżenie wrażliwości na kontrast,
  • ślepotę zmierzchową,
  • światłowstręt i olśnienia lub światłolubność,
  • zaburzenie spostrzegania barw,
  • zmienność widzenia (fluktuacja widzenia – widzenie raz lepiej, a raz gorzej),
  • zaburzenia adaptacji do zmiennych warunków oświetleniowych,
  • zniekształcenie obrazu,
  • dwojenie,
  • oczopląs,
  • podwyższoną męczliwość.

 

Zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej a system kształcenia

 

Według polskiego prawa dzieci niedowidzące i niedosłyszące – po odpowiednich badaniach lekarskich oraz psychologiczno-pedagogicznych w poradni  – decyzją zespołu orzekającego otrzymują orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zobowiązuje ono placówkę oświatową, do której uczęszcza niepełnosprawne dziecko, do dostosowania warunków kształcenia oraz wychowania do jego specyficznych potrzeb, które wynikają z jego niepełnosprawności. Zadaniem orzeczenia jest wskazanie najlepszego sposobu edukacji dla danego dziecka. Ponieważ to rodzic decyduje, którą z podanych w orzeczeniu form kształcenia wybierze dla swojego dziecka: szkołę specjalną, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, nauczanie w systemie integracyjnym czy też włączającym, bardzo ważne jest, aby podane w dokumencie formy były adekwatne do potrzeb oraz możliwości konkretnego dziecka, a wybór rodzica (jeżeli jest to wskazane) był ograniczony. W kształceniu specjalnym warunki nauki systemowo dostosowuje się do pracy z uczniem niedowidzącym. Dzieci takie mogą liczyć na mniejsze klasy, a także pomieszczenia dostosowane do potrzeb uczniów z uszkodzonym wzrokiem (zaopatrzone w specjalne oświetlenie czy ławki z zabezpieczeniami) i opiekę specjalistów prowadzących zajęcia lekcyjne. W nauczaniu integracyjnym i włączającym warunki te muszą być obligatoryjnie zorganizowane. Nauczanie włączające pozwala wprawdzie na pełną integrację dziecka niepełnosprawnego z jego środowiskiem rówieśniczym, ale jednocześnie – ze względu na dużą liczebność i zróżnicowanie grupy wychowawczej, w której przebiega proces kształcenia – potrzeby dziecka wynikające z niepełnosprawności są w mniejszym stopniu realizowane. Rodzic nie musi zdawać sobie sprawy z realnych potrzeb swojego dziecka i często nie jest ich świadomy. Dlatego zadaniem przedstawiciela poradni przed wydaniem orzeczenia jest przedstawienie i przybliżenie wszystkich możliwych aspektów kontynuowania edukacji przez dziecko, które powinny zawierać zarówno zalety, jak i wady podejmowanego wyboru.

 

Warunki kształcenia