OPUBLIKOWANO: 11 SIERPNIA
Nauczycielskie zespoły przedmiotowe i zadaniowe
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).
Potrzeba tworzenia zespołów w szkole i przedszkolu
Tworzenie zespołów nauczycielskich to nie tylko potrzeba, ale i konieczność – tym większa, im więcej zatrudnionych w niej nauczycieli. Nie sposób tak zarządzać placówką, by wszyscy zajmowali się wszystkim. Należy rozdzielić zadania do przygotowania w mniejszych grupach i głównie dlatego w szkołach i przedszkolach tworzone są zespoły nauczycielskie. Aby wykonać konkretne zadanie, np. przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej, nie ma potrzeby angażowania w to wszystkich nauczycieli – lepiej powołać zespół, grupę osób, która dokona ustaleń i je przeprowadzi.
Podstawy prawne tworzenia zespołów w szkole
Najczęściej w szkołach tworzone są następujące zespoły nauczycieli:
- zespoły nauczycieli uczących w danym oddziale,
- zespół wychowawców,
- zespoły przedmiotowe,
- zespoły problemowo-zadaniowe.
Kwestie z tym związane reguluje Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, w odpowiednich załącznikach dla poszczególnych typów szkół:
- § 14 załącznika nr 2 dotyczącego Ramowego statutu szkoły podstawowej,
- § 16 załącznika nr 3 dotyczącego Ramowego statutu publicznego gimnazjum,
- § 15 załącznika nr 4 dotyczącego Ramowego statutu publicznego liceum ogólnokształcącego,
- § 16 załącznika nr 5a dotyczącego Ramowego statutu publicznego technikum.
Znaczenie pracy zespołowej
Praca zespołowa przynosi wiele wymiernych korzyści. Przede wszystkim członkowie zespołu mogą dzielić się wiedzą i umiejętnościami. Wykonując zadania i podejmując decyzje, wspólnie sprawiają, że obowiązki wykonywane są lepiej, szybciej i efektywniej. Poprawia to jakość nauczania, wychowania i organizację pracy szkoły. Dzięki wspólnym decyzjom minimalizowane jest ryzyko popełniania indywidualnych błędów, braku możliwości ich dostrzeżenia. Bardziej doświadczeni członkowie zespołu mogą podzielić się wiedzą z młodszymi nauczycielami.
Wspólna praca zbliża ludzi, uczy dialogu, ułatwia współdziałanie, wzmacnia więzi i integruje społeczność szkolną. Przynależność do zespołu i świadomość możliwości podzielenia się problemami zawodowymi przyczynia się do poczucia bezpieczeństwa, a także zaspokaja potrzebę przynależności. Taka forma pracy spełnia zasadę „nic o nas bez nas” – nauczyciele mają poczucie, że świadomie i bezpośrednio wpływają na podejmowane decyzje. Powoduje to wzrost odpowiedzialności i identyfikowanie się z celami szkoły, zachęca do realizacji własnych pomysłów.
Powołanie zespołu i wyłonienie przewodniczącego
Zgodnie z ww. zapisami zespoły w szkole mogą być tworzone przez jej dyrektora. Pracą zespołu powinien kierować przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
Procedura powołania zespołu
- Określenie celu powstania zespołu.
- Ustalenie składu zespołu.
- Powołanie członków zespołu.
- Wyłonienie przewodniczącego i przedstawienie propozycji dyrektorowi.
- Powołanie przewodniczącego zespołu przez dyrektora szkoły.
- Określenie sposobu pracy zespołu (ciągła czy czasowa, częstotliwość spotkań).
- Podział zadań pomiędzy członków zespołu.
- Ustalenie zasad monitoringu, ewaluacji pracy zespołu.
Procedura powołania przewodniczącego zespołu
- Dyrektor podaje informację o powołaniu zespołu i podaje jego skład.
- Nowo powołany zespół na pierwszym zebraniu zwołanym przez dyrektora wybiera kandydata na przewodniczącego.
- Przedstawiciel lub przedstawiciele zespołu składają wniosek do dyrektora o powołanie przewodniczącego zespołu, którego kandydatura została wyłoniona na pierwszym zebraniu.
- Dyrektor powołuje nauczyciela do pełnienia funkcji przewodniczącego zespołu.
Organizacja pracy zespołów w szkole i przedszkolu
Praca każdego zespołu powinna przebiegać według ustalonego planu przygotowanego na początku roku szkolnego. Z realizacji planu pracy należy sporządzać sprawozdania i wnioski do dalszej pracy. Plan powinien zostać złożony do dyrektora szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, najczęściej na przełomie sierpnia i września. Zarówno plan pracy, jak i harmonogram działań powinny zostać zaakceptowane przez cały zespół, a w fazie ich tworzenia każdy członek zespołu powinien zgłosić swoje pomysły i propozycje działań, bazując na swoich doświadczeń. Plan pracy powinien uwzględniać sprawozdanie z pracy zespołu z poprzedniego roku szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków do dalszej pracy. Dokładne zasady funkcjonowania zespołów tworzonych w szkole powinny być opisane w jej statucie.
Rodzaje zespołów w szkole i w przedszkolu