Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 SIERPNIA

 

Nauczycielskie zespoły przedmiotowe i zadaniowe

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).

 

Potrzeba tworzenia zespołów w szkole i przedszkolu

 

Tworzenie zespołów nauczycielskich to nie tylko potrzeba, ale i konieczność – tym większa, im więcej zatrudnionych w niej nauczycieli. Nie sposób tak zarządzać placówką, by wszyscy zajmowali się wszystkim. Należy rozdzielić zadania do przygotowania w mniejszych grupach i głównie dlatego w szkołach i przedszkolach tworzone są zespoły nauczycielskie. Aby wykonać konkretne zadanie, np. przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej, nie ma potrzeby angażowania w to wszystkich nauczycieli – lepiej powołać zespół, grupę osób, która dokona ustaleń i je przeprowadzi.

 

Podstawy prawne tworzenia zespołów w szkole

 

Najczęściej w szkołach tworzone są następujące zespoły nauczycieli:

 

  • zespoły nauczycieli uczących w danym oddziale,
  • zespół wychowawców,
  • zespoły przedmiotowe,
  • zespoły problemowo-zadaniowe.

 

Kwestie z tym związane reguluje Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, w odpowiednich załącznikach dla poszczególnych typów szkół:

 

  • § 14 załącznika nr 2 dotyczącego Ramowego statutu szkoły podstawowej,
  • § 16 załącznika nr 3 dotyczącego Ramowego statutu publicznego gimnazjum,
  • § 15 załącznika nr 4 dotyczącego Ramowego statutu publicznego liceum ogólnokształcącego,
  • § 16 załącznika nr 5a dotyczącego Ramowego statutu publicznego technikum.

 

Znaczenie pracy zespołowej

 

Praca zespołowa przynosi wiele wymiernych korzyści. Przede wszystkim członkowie zespołu mogą dzielić się wiedzą i umiejętnościami. Wykonując zadania i podejmując decyzje, wspólnie sprawiają, że obowiązki wykonywane są lepiej, szybciej i efektywniej. Poprawia to jakość nauczania, wychowania i organizację pracy szkoły. Dzięki wspólnym decyzjom minimalizowane jest ryzyko popełniania indywidualnych błędów, braku możliwości ich dostrzeżenia. Bardziej doświadczeni członkowie zespołu mogą podzielić się wiedzą z młodszymi nauczycielami.

 

Wspólna praca zbliża ludzi, uczy dialogu, ułatwia współdziałanie, wzmacnia więzi i integruje społeczność szkolną. Przynależność do zespołu i świadomość możliwości podzielenia się problemami zawodowymi przyczynia się do poczucia bezpieczeństwa, a także zaspokaja potrzebę przynależności. Taka forma pracy spełnia zasadę „nic o nas bez nas” – nauczyciele mają poczucie, że świadomie i bezpośrednio wpływają na podejmowane decyzje. Powoduje to wzrost odpowiedzialności i identyfikowanie się z celami szkoły, zachęca do realizacji własnych pomysłów.

 

Powołanie zespołu i wyłonienie przewodniczącego

 

Zgodnie z ww. zapisami zespoły w szkole mogą być tworzone przez jej dyrektora. Pracą zespołu powinien kierować przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.

 

Procedura powołania zespołu

 

  1. Określenie celu powstania zespołu.
  2. Ustalenie składu zespołu.
  3. Powołanie członków zespołu.
  4. Wyłonienie przewodniczącego i przedstawienie propozycji dyrektorowi.
  5. Powołanie przewodniczącego zespołu przez dyrektora szkoły.
  6. Określenie sposobu pracy zespołu (ciągła czy czasowa, częstotliwość spotkań).
  7. Podział zadań pomiędzy członków zespołu.
  8. Ustalenie zasad monitoringu, ewaluacji pracy zespołu.

 

Procedura powołania przewodniczącego zespołu

 

  1. Dyrektor podaje informację o powołaniu zespołu i podaje jego skład.
  2. Nowo powołany zespół na pierwszym zebraniu zwołanym przez dyrektora wybiera kandydata na przewodniczącego.
  3. Przedstawiciel lub przedstawiciele zespołu składają wniosek do dyrektora o powołanie przewodniczącego zespołu, którego kandydatura została wyłoniona na pierwszym zebraniu.
  4. Dyrektor powołuje nauczyciela do pełnienia funkcji przewodniczącego zespołu.

 

Organizacja pracy zespołów w szkole i przedszkolu

 

Praca każdego zespołu powinna przebiegać według ustalonego planu przygotowanego na początku roku szkolnego. Z realizacji planu pracy należy sporządzać sprawozdania i wnioski do dalszej pracy. Plan powinien zostać złożony do dyrektora szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, najczęściej na przełomie sierpnia i września. Zarówno plan pracy, jak i harmonogram działań powinny zostać zaakceptowane przez cały zespół, a w fazie ich tworzenia każdy członek zespołu powinien zgłosić swoje pomysły i propozycje działań, bazując na swoich doświadczeń. Plan pracy powinien uwzględniać sprawozdanie z pracy zespołu z poprzedniego roku szkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków do dalszej pracy. Dokładne zasady funkcjonowania zespołów tworzonych w szkole powinny być opisane w jej statucie.

 

Rodzaje zespołów w szkole i w przedszkolu