Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 11 SIERPNIA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017

 

Tworzenie klas patronackich –​ krok po kroku

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.).

 

Klasa patronacka to forma organizacji kształcenia, która powstała z potrzeby:

 

  • szkół, ponieważ poszukują one sposobów na pozyskanie uczniów, starają się wzbogacać ofertę edukacyjną w sposób, który wyróżni szkołę spośród jej podobnych, zwróci uwagę ewentualnych przyszłych klientów – starają się więc o hasła chwytliwe, a takim niewątpliwie jest możliwość pochwalenia się klasami mającymi atrakcyjnych patronów,
  • wyższych uczelni, ponieważ poszukują one studentów, a nawiązując współpracę ze szkołami, mają możliwość przybliżenia uczniom swojej oferty edukacyjnej, zainteresowania nią, zachęcenia do podjęcia studiów w miejscu, które już poznali podczas nauki w szkole średniej,
  • pracodawców, ponieważ daje im to możliwość poznania uczniów, wyboru przyszłych pracowników, realnego wpływu na nabywanie przez nich potrzebnych umiejętności; bycie patronem szkoły lub klasy jest też promocją firmy.

 

Utworzenie klasy patronackiej to same korzyści: dla szkoły, uczelni, firmy, ale przede wszystkim dla podmiotu najważniejszego, czyli ucznia. Nie ma jednej, odgórnie narzuconej formy klas patronackich. Zakres, forma, zasięg – wszystko zależy od umowy pomiędzy szkołą a patronem, musi tylko pozostawać w zgodzie z obowiązującym prawem. Im większa pomysłowość, tym większe korzyści.